הוראה מהנה, משמעותית ומותאמת עבור תלמידי חנ"מ | גיליון 18

תלמידים שלהם מוגבלויות שונות זכאים ללמוד במערכת חינוך שוויונית, המאפשרת תהליכי למידה והשתתפות חברתית, כדי שיוכלו למצות את יכולותיהם בצורה עצמאית ומכבדת ולהתפתח להיות אזרחים פעילים ומועילים בחברה הישראלית. שוויון פירושו גם אפשרות להשתתף בכל הפעילויות המתקיימות במוסד החינוכי, ככל שאר התלמידים.
הוראת של"ח לתלמידים עם מוגבלויות, הלומדים הן בחינוך הרגיל הן בחינוך המיוחד, עשויה להציב אתגר מיוחד בפני המורים לשל"ח ולצד זאת להביא לתחושת משמעות וסיפוק עמוקה. בעקבות עלייה במספר התלמידים הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים, גדל הצורך בחידוד עקרונות לביצוע התאמות בהוראה החווייתית של מקצוע השל"ח לתלמידים אלו ובמתן ידע וכלים למורים. לצורך כך, רתמנו את השותפות ארוכת השנים בין אגף של"ח וידיעת הארץ לאגף חינוך מיוחד.
תחום השל"ח ותחום החינוך המיוחד הם מעין זיווג משמיים משום שהפדגוגיה הייחודית לשל"ח מותאמת, במידה רבה, לעקרונות ההוראה בחינוך המיוחד. עקרונות הלמידה החווייתית והלמידה המגוונת, הפעילה והמשמעותית עומדים בבסיס ההוראה בשל"ח כמו גם בחינוך המיוחד. עם זאת, כדי לאפשר תהליכי למידה משמעותיים לתלמידים עם מוגבלויות, חשוב להעמיק בלמידת דרכים ועקרונות בפדגוגיה של החינוך המיוחד, לדייק את דרכי ההוראה ולבצע את ההתאמות הנדרשות. נדגים זאת באמצעות כמה עקרונות פשוטים.
עיקרון ראשון: פישוט לשוני
כאשר המורה לשל"ח נותן הסבר פרונטלי קצר או הסבר בנוגע למשחק חווייתי, יש צורך בפישוט לשוני:
- תמצות של עיקרי הדברים
- בחירה במשפטים פשוטים וקצרים
- יצירת רצף הגיוני וברור
- שימוש באוצר מילים יומיומי ושכיח
- השלמת מידע חסר
- שימוש בצורת פעיל ולא סביל
- שימוש מועט בראשי תיבות ובקיצורים
- שימוש בסמלים לפי צורך.
עיקרון שני: שימוש באמצעים מוחשיים או חזותיים
שימוש באמצעים חזותיים, כגון תמונות, ציורים וסמלים, ושימוש בדגמים תלת ממדיים מאפשרים למידה רב חושית.
עיקרון שלישי: הפעלת התלמיד
עיקרון זה של שיתוף התלמידים בלמידה בצורה פעילה הוא מפתח בהוראת של"ח, ועם זאת הוא משמעותי במיוחד וראוי להדגשה בהוראה לתלמידים עם מוגבלויות. חשוב לשלב בשיעורים בכיתות החינוך המיוחד הפעלה של התלמידים באמצעים שונים: משחקים, שאלות, משימות, חידות, משחקים מתוקשבים באתרים כדוגמת wordall, שמותאמי לחינוך המיוחד, ועוד.
בינואר 2024, התקיימה לראשונה השתלמות ארצית למורי של"ח בחינוך המיוחד, בהנחיית אגף של"ח ואגף החינוך המיוחד. בהשתלמות זו, קיבלו המורים מידע על החינוך המיוחד – התפתחות היסטורית וסוגי מוגבלויות – ובעיקר קיבלו כלים לביצוע התאמות, חלופות או שינוים בפדגוגיה של השל"ח כדי להתאים את ההוראה לכיתות חינוך מיוחד בבתי ספר רגילים ובבתי ספר לחינוך מיוחד. המורים גם התנסו בסיור מונגש בשטח, כולל היכרות עם הנגישון שמאפשר לתלמידים המתניידים בכיסאות גלגלים להשתתף בטיולים בשטח או באזור אורבני. בעלון הבא, נשתף בחידושים בתחום הנגשת הטיולים לתלמידים עם מוגבלות.
מומלץ מאוד להעמיק את הידע על אודות העקרונות להתאמות פדגוגיות שחשוב לבצע בהוראת של"ח בחינוך המיוחד ובכלל תחומי ההוראה.
- הנגשה בתחום הפדגוגיה בהוראה בחינוך במיוחד, בפורטל עובדי הוראה.
- להרחבה על מוגבלויות שונות ועל אפיוניהן, ראו: מוגבלויות בחינוך המיוחד, בפורטל הורים של אגף חינוך מיוחד.