מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
של"ח וידיעת הארץ - מינהלת הטיולים

מדינת ישראל,

משרד החינוך

חזרה למאגר הכתבות

מתודה בשדה - אוסף פעילויות במרחב הפתוח | גיליון 14

share
שתפו עמוד:
מתודה בשדה - אוסף פעילויות במרחב הפתוח | גיליון 14
נושא: מתודיקה ופעילויות
אזור בארץ: כל הארץ
גיליון: מס' 14

מתודה בשדה
אוסף פעילויות במרחב הפתוח

אורית שניט

משחקים בחוץ, צילום: אורית שניט
משחקים בחוץ, צילום: אורית שניט

יציאה אל הטבע ואל המרחבים הפתוחים עוזרת לנו ליצור חוסן ולהקל את מגוון הרגשות שמצטברים אצלנו. יציאה זו מייצרת בנו שקט, מאפשרת ניתוק והכנסת נשימה עמוקה. מחקרים מצביעים על יתרונות שיש ביציאה החוצה: השפעה על הבריאות הפיזית והנפשית שלנו, השפעה טובה על מערכת החיסון שלנו, על הזיכרון ועל הריכוז, ויותר מכול חיזוק החוסן הפסיכולוגי והנפשי והפגת מתחים. אז אני מקווה שהשתכנעתם ואתם כבר בדרך החוצה.

משחקים בחוץ

אם אתם רוצים לפתח מיומנויות של התבוננות ושל הבחנה, פעילות זו נועדה לכם! דרך משחקים שונים, נתקרב אל הצמחים, אל בעלי החיים, אל תופעות המאפיינות את המרחב הפתוח ונכיר את הסביבה.

מל''ת – מצאו לפי תיאור

בזמן שאנחנו מטיילים במרחבים הפתוחים, אנחנו עשויים להיתקל בעצמים שונים שלא תמיד ברור למה הם משמשים. לרוב, אי אפשר ובטח לא רצוי להזיז עצמים ממקומם. צילום תמונה יכול לעזור להבין, אך תמונה לא תמיד תקלוט את שלל הפרטים הקטנים. בדיוק בשביל זה נקיים פעילות שהמשתתפים בה ינסו לתאר את העצם שבחרו בפני צוות "מומחים", ואלה יצטרכו להבין מה מתואר להם.

  • מטרה: לגלות דברים מעניינים בסביבה בעזרת כרטיסיות
  • גיל מומלץ: כיתות א'-ה'
  • מקום פעילות: מרחב פתוח

הכנות לפעילות

  1. טרם העברת הפעילות לקבוצה, צאו לשטח שאתם מתכננים לקיים בו את הפעילות. בחרו בחמש תחנות שמצויים בהן עצמים או תופעות שתרצו להתייחס אליהם. סמנו אותן במספרים. הכינו תרשים למשתתפים ובו מיקום התחנות (אפשר למספר אותן גם בשטח).
  2. הכינו לכל תחנה כרטיסייה, ראו נספח כרטיסיות משימה. זכרו להשאיר בכרטיסייה מקום לביצוע המשימה.
  3. הכינו לכל חוליית משימה סדרת כרטיסיות לכלל התחנות ותרשים של מיקומן בשטח.
  4. רכזו את הציוד הנדרש לכל חוליה.

מהלך הפעילות

  1. חלקו את הקבוצה לחוליות משימה. הסבירו כי מטרתם היא לגלות דברים מעניינים במרחב הפתוח. הגדירו לקבוצה את שטח הפעילות, כל חוליה תתחיל בתחנה אחרת. ודאו כי כולם הבינו לאיזו תחנה עליהם לעבור בכל פעם, הגדירו להם שעת חזרה למליאה ותנו להם את סדרת הכרטיסיות.
  2. בזמן הפעילות, עברו בן החוליות לוודא כי המשימות ברורות.
  3. בסיום התכנסו במליאה. בקשו מכל חוליה לבחור בכרטיסייה המעניינת או היפה ביותר ולספר לקבוצה מדוע בחרו דווקא בכרטיסייה זו. בקשו מכל צוות לתאר כיצד תיראה התחנה שלו בעונה אחרת. השתמשו בסיפורים שסופרו על ידי חברי הקבוצות כדי להפנות את תשומת ליבם של המשתתפים למגוון העצמים שבסביבה הקרובה ולשינויים העונתיים החלים בה.

עזרים

  • כרטיסיות משימה, ציוד לפי משימות נבחרות:
  • מדפיסים עצמים מהטבע: כרית חותמת או ספוג ספוג בדיו בתוך מיכל קטן, דפי נייר, קרטון קשיח בגודל הדפים
  • שפשופי צבע: לוח קרטון קשה, דף נייר, עיפרון צבעוני
  • כל אבן והצורה שלה: סרט הדבקה
  • הצמח והפרי: הדביקו את הפירות על הכרטיסיות קודם לפעילות.
  • מי אני: הדביקו מראש את העלים מהעץ על הכרטיסייה.
  • על הדשא: סרט הדבקה, דבק לבן או דבק סטייק
  • עץ ה... (אקליפטוס): סרט הדבקה

הפעילות לקוחה מתוך: פלה – פעילות להכרת הסביבה. אוניברסיטת בן גוריון בנגב – המחלקה לחינוך, משרד החינוך והתרבות – לשכת מחוז דרום, החברה להגנת הטבע. חברי הצוות: ד''ר בני חן, יוסף אור, יורם עשת, זיוית מזיג, אסתר שבח, זמרה גל. הפקה מחודשת: מחלקת הדרכה, המרכז לידיעת הארץ, החברה להגנת הטבע. תש''ן 1990.  

מל"ת – מצאו לפי תיאור

סירה בכנרת, צילום: אורית שניט
סירה בכנרת, צילום: אורית שניט

מטרה

להתבונן לעומק ולהתנסות בתיאור עצמים שונים המצויים במרחבים הפתוחים

  • גיל מומלץ: כיתות ג'-ח'
  • מקום פעילות: במרחב פתוח

מהלך הפעילות

  1. חלקו את הקבוצה לחוליות משימה. הגדירו גבולות גזרה ושעת התכנסות. הסבירו לקבוצה את המשימה: הסתובבו בשטח המוגדר ואתרו עצם אחד, רשמו תיאור מפורט של העצם.
  2. במליאה, כל חוליה תציג את התיאור לעצם שלה ועל שאר הקבוצה לנחש איזה עצם הם מתארים. יש לוודא שהתיאור אינו כולל את שם העצם, את שימושו או תיאור שלו ביחס לעצמים אחרים במרחב.
  3. כעת כל חוליה תקבל תיאור של עצם שכתבה קבוצה אחרת. על החוליה לצאת לשטח המוגדר, לאתר את העצם ולעמוד לידו.
  4. המורה יבדוק את המיקומים והקבוצה תעבור בין העצמים לוודא שכל עצם זוהה נכון ותפרט עליו מעט.

עזרים 

דפי נייר וכלי כתיבה

מתוך: כאן כאן, משרד החינוך והתרבות, אגף הנוער, היחידה לידיעת הארץ ולימודי שדה. מערכת: אוריה בן ישראל, ליאורה בן יהודה. איורים: זהבה יהודאי.