מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
של"ח וידיעת הארץ - מינהלת הטיולים
חזרה למאגר הכתבות

מתודה בשדה | גיליון 18

share
שתפו עמוד:
מתודה בשדה | גיליון 18
נושא: מתודיקה ופעילויות
אזור בארץ: כל הארץ
גיליון: מס' 18

מתודה בשדה/ אורית שניט וירון קרבצ'יק, מטה אגף של"ח וידיעת הארץ

בזמן כתיבת שורות אלה, אנחנו מציינים כמעט 400 ימים למלחמת חרבות ברזל. כשהגיליון יצא, נציין את חג החנוכה, חג האור. אני מקווה שהאור יגיע במהרה, שנהיה אחרי המלחמה, שכל החטופים החיים כבר שבו לביתם ושהחטופים שנרצחו מצאו את מנוחתם.

חג החנוכה מביא עימו את החורף, וטיולים רבים מתקיימים במהלכו בדרום בעל המרחבים האינסופיים והשקט שנמצא בכל פינה. הפעם אני מזמינה אתכם להתחבר אל השקט לאורך היום ותחת הכוכבים ולמצוא מעט מרגוע.

תכבו את האור – צופים בכוכבים

כוכבי השמיים משכו את עיניהם של בני האדם ואת דמיונם כבר בימי קדם. אנשים צפו בכוכבים ורקמו סביבם אגדות וסיפורים. 
היום, אנשים הגרים ליד ערים גדולות או בתוכן מאבדים את היכולת לצפות בכוכבים. המראה הנוגה של שמי הלילה, אותם שמיים שאבותינו צפו בהם במשך מאות שנים, הולך ונעלם מאיתנו.
בפעילות שלפניכם, ניחשף בקצרה לנושא האסטרונומיה, נלמד מדוע היום יש פחות ופחות שטחים חשוכים ולקינוח נצפה בכוכבים.

הפעילות

  • מטרה: להתבונן בשמיים, לאתר כוכבים ולשמוע את סיפורם
  • גיל: כיתות ה׳-י"א
  • מיקום: מקום פתוח, ללא תאורה וחשוך.

מהלך הפעילות

  1. המדריך ינהל שיחה קצרה על אודות התפתחות האסטרונומיה ומערכת הכוכבים ויסביר את הבחירה במיקום התרגיל בהתייחסות לבעיית זיהום האור (תרגיל צפייה בכוכבים יש לקיים רחוק מיישוב ומכביש וכד' בשל התאורה הנמצאת במקומות אלו ומאירה את השמיים וחוסמת את הכוכבים. מיקום בשטח פתוח מרוחק מיישוב חושף בפנינו את שמי הלילה במלוא תפארתם ומאפשר צפייה במערכת הכוכבים).
  2. המדריך יציג בקצרה את מערכת הכוכבים ואת כוכבי הלכת שניתן לצפות בהם בישראל בעזרת אפליקציה, שליחת קישור לאתר או הצגת תמונה. להדפסת מפה, היכנסו למפת קבוצות כוכבים וכוכבי הלכת לשמי ישראל – עכשיו בשמים/מצפה הכוכבים ברקת.
  3. הקבוצה תתרגל צפייה בכוכבים וזיהוים בתצפית ישירה או בעזרת אפליקציית זיהוי. במהלך זיהוי הכוכבים, אפשר לספר מעט על כל כוכב. ראו: נספח "כמה מילים – קבוצות כוכבים".

מעגל של''ח – שאלה לדיון

זיהום האור, כפי שראינו, יוצר עלטה בשמיים במקומות שבהם התאורה הבאה מהקרקע חזקה. מצב זה מונע צפייה במערכות הכוכבים. תאורה שפונה לכיוון הקרקע יכולה למנוע את זיהום האור ולאפשר לנו להתבונן בכוכבים. האם יש משהו בחייכם שמונע מכם לעשות משהו? מהו? מה תוכלו לעשות כדי להסיר את המניעה ולעשות כחפצכם?

הערות

  • יש לבחור בשטח בטוח לקיום הפעילות, המרוחק מכל יישוב ומכל גורם מאיר אחר.
  • אפשר להיעזר באתר מצפה ברקת כדי לראות אילו כוכבים תוכלו לזהות ביום תרגיל הצפייה.
  • אפשר להשתמש באפליקציית Google sky map או ב-SkyView free לזיהוי כוכבים בשמיים.

ציוד

מחצלות, פנסים, פלאפונים, טלסקופים אם יש.
להרחבות

מדבר, מדבור והאנשים שבו – תרגיל בדד במדבר

הקדמונים ראו במדבר את אחד המרכיבים הראשיים של עולמנו. לתפיסתם, המדבר הוא עולם בפני עצמו. הוא נתפס כמתאים לנועזים ולאמיצים, אפוף מסתורין, בעל שורש מיסטי. ירמיהו הנביא לא היה היחיד אשר ראה במדבר מקום מקלט מבני אדם ומהמונם. אליהו הנביא, שמעון החשמונאי, יוחנן המטביל וישו הנוצרי הם חלק מהאנשים ששהו במדבר יהודה לתקופה קצרה או ממושכת. במשך כל הדורות, העניק המדבר מחסה למורדים ולבורחים.

בפעילות המוצגת לפניכם, נשתמש בנופי המדבר כתפאורה למראות ולתחושות בתרגיל בדד. נתבונן  פנימה אל תוך עצמנו, נירגע ונחשוב על דברים שלא היינו משקיעים בהם מחשבה במהלך שגרת יומנו.

  • מטרה: לאפשר לתלמיד לעבד בצורה עצמאית סוגיה הקשורה לשינוי אקלים
  • גיל: כיתות ז׳-י"א
  • מיקום: במרחב מדברי פתוח ובטוח, מול נוף מרהיב.

מהלך הפעילות

  1. המדריך יסביר מעט על מדבור, על הקשר שלו לשינוי אקלים ועל מקום המדבר בקרב בני האדם בהתאם להרחבה המופיעה בהתחלה.
  2. המדריך יקרא אחד מהקטעים המופיעים בנספח "מילים" בשיר על הבדד שבמדבר ויסביר את אופי הפעילות. המדריך יציג שאלה למחשבה מתוך נספח "שאלות לתלמידים" ויבקש שכל אחד יבחר בשאלה או יותר מהשאלות שבנספח ויחשוב עליה בזמן התרגיל, כאשר ישהה במרוחק מעט מחבריו.
  3. המדריך יורה לתלמידים להתפזר על פני שטח נשלט המאפשר לכל תלמיד להיות עם עצמו ללא מגע עם תלמידים אחרים (אם התרגיל נעשה בשעות האור, כדאי לעשות את התרגיל בנקודת נוף יפה. בשעות החשכה, יש לפזר את התלמידים בהתאם למגבלות הבטיחות המותרות). 
  4. המדריך יקצה 15-5 דקות לתרגיל הבדד, לחשיבה ולכתיבה. לאחר מכן, המדריך יכנס את הקבוצה למליאה שתתקיים במעגל. 
  5. המדריך יבקש מהתלמידים לשתף בדברים שרשמו ויערוך סיכום קצר שלהם. אחרי הסיכום, המדריך יפזר את התמונות מנספח "תעשיות וגורמים המשפיעים על שינויי האקלים" ויקיים מעגל של''ח על שאלה אחת.

מעגל של''ח – שאלות לדיון (בוחרים בשאלה אחת)

  1. בחרו בתחום שלדעתכם הוא החשוב ביותר לעסוק בו והסבירו מדוע.
  2. בחרו בתחום שאתם אישית יכולים להשפיע עליו אישי כבר ממחר והסבירו מה תוכלו לעשות. 
  3. בחרו בתחום שלדעתכם הכי קל לשנות בו והסבירו מדוע.

הערה

יש לאפשר לכמה שיותר תלמידים להביא את עמדתם ולהוביל את הדיון לנקיטת פעולה, קרי: בעקבות הדברים שעלו בפעילות, מהי הפעולה שאנחנו מתכוונים לעשות?

ציוד

מומלץ לצייד את התלמידים במחברות ובכלי כתיבה ולתת להם פתק שבו השאלה הרלוונטית.