מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
של"ח וידיעת הארץ - מינהלת הטיולים
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

חזרה למאגר הכתבות

מתודה בשדה | גיליון 16

share
שתפו עמוד:
מתודה בשדה | גיליון 16
נושא: מתודיקה ופעילויות
אזור בארץ: כל הארץ
גיליון: מס' 16

אוסף פעילויות במרחב הפתוח

אורית שניט היא סגנית מנהל מרכז נע"ם.

​הימים חולפים ועוברים, המלחמה עדיין כאן, וגם הטבע. הוא אינו עוצר אלא ממשיך בשגרה שלו. יציאה החוצה מאפשרת לנו פסק זמן, לנשום, להירגע ולהיטען באנרגיה חדשה שבכוחה נוכל להמשיך להתקדם ביומיום שלנו.

הפעם אני ממליצה לבקר בבור מים, להתרענן מעט בפתגמים, לשטוף פנים במים צוננים ולפגוש בשבעת המינים שלא מכבר סיימו את פריחתם ומעמידים פירות עסיסיים ובשלים.

טריוויה שבעת המינים או הפירות שבהם השתבחה הארץ

הידעתם כי המשותף לשבעת המינים הוא העובדה כי אפשר לשמור אותם לזמן ארוך ובשל כך הם מזון שאפשר להסתמך עליו בחודשים שבהם אין תוצרת חקלאית טרייה? 

הידעתם כי מינים אלה מבשילים לאורך השנה, החל מהבשלת החיטה באביב ועד הבשלת הזית והתמר בראשית הסתיו?

מה עוד אפשר לגלות על שבעת המינים? בדיוק לכך נועדה הטריוויה המוצגת לפניכם.

מטרה

ללמוד פרטים חדשים על שבעת המינים

גיל מומלץ

כיתה ה' ומעלה

מקום פעילות

לאורך הדרך, בתחנת עצירה כתחרות או כהעשרה במקום שבו חלק משבעת המינים או כולם גדלים וצומחים.

דרך הפעילות

אפשר לתת בכל פעם כרטיס אחר לקבוצות, אפשר לתת לכל חוייה כרטיס שונה ואפשר להקריא בכל פעם חידות על אודות מין אחד בפני הקבוצה – בהתאם לבחירת המנחה ובהתאם למסלול ולתוכן.

עזרים

טריוויה שבעת המינים

b

c

d

a

e

פתגמים ליד בור המים

להמליץ למישהו לא לזרוק אבן לבאר שממנה שתה או לומר למישהו כן, כן, הלך החבל אחרי הדלי? נעצור ליד בור מים, מתקן חקלאי שתפקידו לאגור מי גשמים. נבין מהו הבור ונראה איך הוא משתלב בחיים שלנו עד היום. נו טוב, בשפה שלנו. נו בסדר, בפתגמים שלנו.

מטרה

להכיר את בור המים ואת השתלבותו בשפה שלנו

גיל מומלץ

כיתות ד' ומעלה

מקום פעילות

ליד בור מים

דרך הפעילות

נסביר על בור המים ונערוך השוואה בין בור לבאר. נספר כי בור המים תפס מקום מרכזי בחייהם של אבותינו – אליו הם נהגו להגיע להשקות את הצאן ולהרוות את צימאונם. בשל מקומו של בור המים בחיי היומיום, הוא והמים השתלבו בפתגמים שונים השגורים גם היום בשפה שלנו.

ניתן לכל חוליה את נספח "מה הפתגם הזה אומר". משימתה: למתוח קו בין הפתגם לפירוש. חוליה שמצליחה לבצע נכון את המשימה מקבלת ניקוד לפי דירוג זמן.

ציוד 

נספח "מה הפתגם הזה אומר" (אפשר לניילן את הכרטיסיות ולהשתמש בטוש מחיק לסימון כדי לאפשר שימוש חוזר בהן), כלי כתיבה.

מה הפתגם הזה אומר?

slogen

תשובות למורה

  1. בור ששתית ממנו אל תזרוק בו אבן --- אל תפגע במי שהיה טוב אליך.
  2. בור סוד שאינו מאבד טיפה --- אדם נאמן שאינו מגלה סודות ואינו מתפתה לרכל.
  3. אין הבור מתמלא מחוליתו --- אדם אינו יכול לפתור את בעיותיו בעצמו כמו שהבור אינו יכול להתמלא מחולייתו אלא מתעלות שבמדרון ההר.
  4. הלך  החבל אחר הדלי --- דבר אחד נגרר אחר דבר אחר.
  5. באו מים עד נפש --- אי אפשר לסבול עוד