מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
של"ח וידיעת הארץ - מינהלת הטיולים
חזרה למאגר הכתבות

העצמת הלבבות הבודדים | גיליון 18

share
שתפו עמוד:
העצמת הלבבות הבודדים | גיליון 18
נושא: חברה וקהילה
אזור בארץ: כל הארץ
גיליון: מס' 18

העצמת הלבבות הבודדים

רחלי סקפה, מנהלת השותפויות בקרן הישראלית לפיתוח מנהיגות, בוגרת קורס העיתונות של בית ספר חשיפה של האוניברסיטה הפתוחה ובוגרת כפר הנוער עיינות.

פעילות גיבוש בפנימייה, צילום: © הקרן הישראלית לפיתוח מנהיגות
פעילות גיבוש בפנימייה, צילום: © הקרן הישראלית לפיתוח מנהיגות

חיים בפנימייה מציבים בפני חניכי הפנימייה אתגרים ייחודיים ורגשיים. רבים מהחניכים מגיעים מרקע משפחתי שבו התמיכה הרגשית או הכלכלית מועטה, ולעיתים ללא עורף משפחתי כלל, כדוגמת עולים חדשים שהגיעו לארץ לבדם.  

למרות המסגרת החברתית ולמרות תמיכת הצוות החינוכי הניתנים בפנימייה, עשויה תחושת הבדידות של ילדים בפנימיות להיות מייסרת. האירועים הטרגיים שאירעו בשבעה באוקטובר העצימו את תחושת הבדידות והבהירו לנו מחדש את הצורך במתן תמיכה רגשית מקיפה יותר לילדים אלו. כאן נכנס לתמונה המרכז הארצי לפיתוח מנהיגות, אשר פועל לקידום אמפתיה, הכלה ותחושת שייכות אצל כל ילד, באמונה בזכותם של ילדים להרגיש בעלי ערך ונאהבים.  

כבוגרת פנימייה, אני מבינה את האתגרים הללו, את תחושת הניכור ואת הכמיהה לקשר חם ולאוזן קשבת.  אני יכולה להזדהות עם דמות מהתנ"ך שחיה בתנאים הדומים לתנאי פנימייה כבר בגיל צעיר, אולי בגיל בר מצווה: דמותו של שמואל הנביא. ייתכן שחש ניכור כיוון שהוריו השאירו אותו בידי הכוהן הגדול. ייתכן שהשתאה נוכח הקרבה למעמד כה רם. מה הוא ראה? מה הוא שמע? מה חווה?המרכז הארצי לפיתוח מנהיגות הוקם בשנת 2010 בעיר אריאל. בחזון המרכז, שהוצג עם הקמתו, צוינה יניקה ערכית מסיפורי התנ"ך כמאפשרת בניית תהליך חינוכי. המשתתפים בפעילויות המרכז מתמודדים עם משימות המכינות למנהיגות ודורשות גילוי אחריות, חשיבה יצירתית הובלה ועבודה בשיתוף פעולה. המשתתפות והמשתתפים חווים משימות אתגר, ודרך עבודת הצוות ודרך קבלת ההחלטות המשותפות מתמודדים עימן ומתגברים על הקשיים עד ההגעה אל היעד. הפעם נעסוק בפעילות מיוחדת שאנו מעבירים לתלמידי פנימיות.

אתגרים הייחודיים לילדי פנימיות  

כפי שצוין, חניכי פנימיות בישראל מתמודדים עם קשיים ועם מחסומים שמקורם ברקע משפחתי מורכב. לעיתים תחושת הבדידות מתעצמת עקב היעדר תמיכה משפחתית קרובה, והדבר משפיע על האקלים החברתי בפנימיות ועשוי להתבטא גם באלימות.  

האירועים הכואבים שאירעו בשבעה באוקטובר הציבו בפנינו תמרור אזהרה והדגישו את הדחיפות שבחיזוק רווחתם הרגשית של בני הנוער – לא רק לצורך הצלחתם האקדמית, אלא בעיקר למען התפתחותם האישית והחברתית ולמען יחושו תחושת שייכות, במיוחד בזמנים מאתגרים. החוויות שבני נוער אלו חווים בפנימייה משפיעות גם על החלטותיהם בנוגע לשירות הצבאי. 

אחת המדריכות שלנו סיפרה: "העברנו פעילות הכנה לצה"ל לחניכי פנימייה מצפון הארץ. במהלך הפעילות, התעורר שיח ובני הנוער דיברו על החששות שלהם מהכניסה למערכת צבאית ועל הפחדים שהתעוררו בהם בזמן המלחמה." היא המשיכה: "נוצר שיח מאוד חשוף ואינטימי, וזו הייתה, לדברי מלוות הקבוצה, אחת מההתקדמויות הכי משמעותיות בתהליך ההכנה לצה״ל של חברי הקבוצה!"

המגדל האלפיני, צילום: © המרכז הארצי לפיתוח מנהיגות
המגדל האלפיני, צילום: © המרכז הארצי לפיתוח מנהיגות

המרכז הארצי לפיתוח מנהיגות: קו תמיכה ערכי וחינוכי 

"זו פעם ראשונה שלמדתי שאפשר להשאיר את הציניות בצד, שאפשר לקחת חלק בדיון בלי לעשות צחוקים, וזה הבנה שאני לוקח איתי להמשך." אלו מילים שאמר נער שנהג להשתמש בציניות כמעין מגן עד לפעילות שהעברנו. אותו נער היה חלק מקבוצה מפנימייה בקריית גת. הנערים היו פעילים מאוד בפעילות, בניגוד לאזהרות הצוות של אותו מוסד חינוכי כי "הם לא אוהבים להשתתף בדברים מהסוג הזה." לצוות שלנו נאמר גם "שיש להם קשב קצר." להפתעת הצוות, עלתה הצלחת הפעילות על המצופה. הנערים השתתפו וגם התחברו ביניהם בצורה נפלאה!

המרכז הארצי לפיתוח מנהיגות מספק עוגן רגשי וחברתי לחניכי פנימיות ומשמש להם הרבה מעבר לספק תוכנית חינוכית – הוא מייצר להם תחושת קהילה. צוות המרכז הארצי לפיתוח מנהיגות שואף לתת לילדים מקום שירגישו בו נראים ומוערכים. דרך פעילויות אתגריות ומותאמות אישית, המרכז הארצי לפיתוח מנהיגות מקדם כלים להכלה, לאמפתיה ולרכישת ביטחון עצמי.  

בדומה לשמואל הנביא, גם ילדי הפנימיות חיים במסגרות שאינן הבית. ה"משפחה" הזמינה להם היא צוות הפנימייה. במקרה של שמואל, בני משפחה זו היו עלי הכוהן הגדול ואחרים שהיו בבית המקדש. בפעילויות המתקיימות במרכז הארצי לפיתוח מנהיגות, החניכים והחניכות משתתפים ומשתתפות באתגרים פיזיים ומנטליים המותאמים לגילם, כמו מתקני טיפוס וחבלים, המאפשרים להם להתמודד עם פחדים ולשפר את יכולות התקשורת והעבודה בצוות. דרך חוויות אלו הם מפתחים תחושת מסוגלות ומגלים עקרונות של מנהיגות פנימית, ומעבר לכך – נרקמת ביניהם תחושת שייכות קבוצתית חזקה. הפעילויות על מתקני הגובה מעודדות עמידה בלחצים ופתרון יצירתי לבעיות, תורמות לשיפור מערכות היחסים האישיות של החניכים ומאפשרות לילדים ללמוד על משמעותן של תמיכה הדדית ושל עבודת צוות.

בני נוער מתנסים בעבודת צוות על מתקן האודיסאה, צילום: © המרכז הארצי לפיתוח מנהיגות
בני נוער מתנסים בעבודת צוות על מתקן האודיסאה, צילום: © המרכז הארצי לפיתוח מנהיגות

העצמת בני הנוער והכשרתם להיות מנהיגים ערכיים  

במרכז הארצי לפיתוח מנהיגות, המנהיגות נתפסת כערך של כבוד עצמי וכיכולת להוביל באחריות ובחמלה. אנו מסייעים לבני נוער להכיר את כוחותיהם הפנימיים וללמוד כיצד להנהיג על פי ערכים של רגישות ושל אמפתיה.  

שמואל, שכאמור גדל בין כותלי בית המקדש, שאב את הערכים שעל פיהם חי הישר מהמקום הקדוש ביותר לעם ישאל וגדל להיות מנהיג שאהבת אלוהים בערה בו למרות שחי בלי ילדים אחרים סביבו.

התבוננות על ההתמודדות של חניכי הפנימיות עם הקשיים ועל ההישגים שהם משיגים מבהירה את החשיבות של המרכז הארצי לפיתוח מנהיגות. המרכז מספק סביבה תומכת ומטפחת, המקדמת צמיחה אישית וקהילתית ותחושת ערך עצמי. הדרך עוד ארוכה, אך באמצעות מאמץ משותף, אנחנו מצליחים להפחית את תחושת הבדידות ולהגביר תחושת שייכות ולעזור לכל נער ונערה לממש את הפוטנציאל הטמון בהם.

"כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת ־בָּנָיו וְאֶת⁠ בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשֽׁמְרוּ דֶּרֶךְ יְהוָה" (בראשית יח, יט) – פסוק זה מסמל את המחויבות של החברה לשמש "משפחה" לנערים ולנערות, להעצים אותם ולהעניק להם תמיכה בחום ואהבה בשפע.