בשל"ח שלנו רוקמים חוקרים ומתחברים | גיליון 13
לאחר שמונה שנים של ניהול בית ספר יסודי, חזרתי לנהל חטיבת ביניים. בחטיבה פועלת תוכנית של"ח. מייד עלו בי שאלות, מחשבות וחששות: האם התוכנית מצליחה להיות רלוונטית לתלמידים? האם התלמידים משתפים פעולה ומתייחסים לתוכנית ברצינות? האם שעתיים של מורה בכיתה יצליחו ליצור שינוי?
התשובות לא איחרו להגיע.
אני מתמלאת כל יום מחדש למראה כל תלמידי הכיתות, ללא יוצא מן הכלל, המשתתפים בסיורים ומחזקים כישורים פורמליים ובלתי פורמליים, מפתחים את כישורי המנהיגות שלהם ומצליחים להרחיב את המיומנות מעבר לשיעורי של"ח לעבר הסביבה הטבעית היומיומית, מרחיבים את הקשרים החברתיים ומדייקים לעצמם את האני שלהם מול עצמם ומול החברה, וזאת לא רק במרחב מוכר, אלא גם בעולם משתנה ודינמי, מנהלים מסע וגיחה בעצמם מרגע התכנון, לביצוע ולמשוב שאחריו.
הלוא זאת מטרת החינוך: להוציא מן הכוח אל הפועל.
חטיבת "היובל" בראש העין מקדמת יזמות חברתית ערכית השוזרת בתוכה ערכים שנבחרו בשיתוף התלמידים, הצוות והקהילה: אחריות, כבוד, סובלנות, עזרה לזולת ויזמות. בחטיבה מספר רחב של תחומי עניין שנותנים מענה לאינטליגנציות השונות ומאפשרים לתלמיד להביא לידי ביטוי את יכולותיו. במהלך השנים, התלמידים מתנסים בפיתוח יוזמות כיתתיות, בית ספריות ואף קהילתיות. ערכי נתינה ועזרה לזולת שזורים ביוזמות המגוונות שהתלמידים מפעילים.
במהלך השנתיים האחרונות, הוטמעה בחטיבה למידה בינתחומית: עיסוק ברעיונות גדולים בהדגשת הרלוונטיות שלהם לחיים האמיתיים ובחיזוק מיומנויות בין אישיות בעולם משתנה. בתהליך הלמידה הבינתחומית, אנו עוסקים בחיזוק חיבורים: חיבור לקבוצה, חיבור לעצמי, חיבור לחברה ועוד. את תחום של"ח מובילים שני אנשי צוות מובחרים: צחי שפירא ובנצי אלכסנדר, מחנכים בנשמתם ומובילים תפקידים משמעותיים. הפעילות בתחום השל"ח מחזקת גם היא את החיבורים הנ"ל ומאפשרת יישום של מיומנויות ורלוונטיות של הנלמד. כמו רקמה שיוצרת חיבורים מסועפים בנקודות מגוונות, כך התלמידים מיישמים את הלמידה בעולם המוחשי.
כחלק מעיסוק ברעיון הגדול של שייכות – ממשבר לצמיחה, שבו עוסקים תלמידי שכבה ט', התלמידים לומדים על העליות השונות ועל התחזקות וצמיחה ממשברים. משם הם עוברים לעסוק בצמיחה האישית שלהם. תלמידי של"ח בשכבת ט' מיישמים את הנלמד בסדנת תרבויות. כחלק מעיסוק ברעיון הגדול של גבולות – המדינה הדמיונית שלי, מדינת הנוער, התלמידים מקימים מדינה משלהם, קובעים חוקים וגבולות פנימיים וחיצוניים, דגל, חזון ועוד ומיישמים את כישורי המנהיגות שרכשו בתוכנית של"ח ובתוכנית מנהיגות מש"צים (מדריכי של"ח צעירים) ופש"צים (פרחי המש"צים). כחלק מעיסוק ברעיון הגדול של הכדור במגרש שלנו, התלמידים עוסקים בשמירה על הסביבה ועל מערכות אקולוגיות, בזכויות ילדים, בחוקים ובמטרתם (בא לידי ביטוי בתוכנית הלימודים לשכבת ט' "מפגש טבע").
אם מדברים על למידה רלוונטית, של"ח הוא תחום הדעת שיוצר חיבור בין תחומי דעת מגוונים ומאפשר יישום ורלוונטיות לחיי התלמידים. תחום זה פותח את דלת הכיתה ואת שער בית הספר ומוציא את התלמידים להפעיל את כישוריהם הבין אישיים, החברתיים והמנהיגותיים בשטח ובמציאות משתנה.
של"ח נמצא אצלנו בכל מרחב:
- כחלק מרעיונות הגדולים שנלמדים בתחומי הדעת: בשנתיים האחרונות, מתקיים לימוד בינתחומי לתלמידי כיתות ח' במקצועות של"ח ומדעים. נערכו ישיבות משותפות בין הצוותים, נמצאו נקודות השקה, ובעקבות כך נבנתה משימה משותפת: תלמידי שכבה ח' עוסקים במושגי לימוד במדעים (סימביוזה, תחרותיות ועוד) ובשל"ח (פגיעת האדם בסביבה, מעמדו הכפול של האדם וערכים שבאים לידי ביטוי במהלך הסיור) במהלך סיור בשמורת פולג ומגישים תוצרים משותפים לשני המקצועות.
- כחלק ממערך התנדבות ורוח נתינה: החל משנת 2008, המש"צים והפש"צים מעבירים פעילות בכל שנה לקראת פורים בגני חינוך מיוחד בראש העין (גן "סביון" וגן "הרמוניה"). המש"צים בונים תחנות הפעלה, מפעילים את הילדים ומציגים להם במשך כארבע שעות.
- כחלק מהפעלת תלמידים מבתי הספר היסודיים בתוכנית "הכר את עירי": המש"צים והפש"צים מדריכים את כיתות ד' בראש העין הוותיקה.
- כחלק משמעותי בפיתוח מיומנויות בין אישיות, חברתיות ומנהיגותיות: בכל שנה נערך מסע של שכבה ט' במשך שלושה ימים. במהלך המסע, שהוא אירוע שיא בלמידה, תלמידי השכבה ישנים באוהלים, מכינים ארוחות ומביאים לידי ביטוי את הכישורים שרכשו בשל"ח.
השנה (תשפ"ג), בעקבות קושי של תלמידים ושל מורים בהליכה, נערכה דיפרנציאציה במסלולים ביום השני של המסע, ותלמידי השכבה בחרו באיזה מסלול ללכת: מסלול מאתגר – נחל חזורי (מקבר נבי חזורי ועד קלעת נמרוד); מסלול פחות מאתגר – נחל קדש (עד מצודת כ"ח).
לכל מסלול השתבצו מורים על פי היכולת האישית שלהם. בתחילת התהליך, חששנו שמרבית התלמידים יבחרו ללכת במסלול הקל. לשמחתנו, רוב מכריע מתלמידי השכבה בחרו ללכת במסלול המאתגר, ורק רבע מהתלמידים הלכו במסלול הפחות מאתגר. אין ספק שהתלמידים בחרו לצאת מאזור הנוחות ולהשתמש בכל מה שרכשו ולמדו והצליחו להתמודד והיו גאים בעצמם.
אין ספק שתלמידינו ומורינו זכו להיות שייכים למקום שבו תוכנית של"ח מושרשת עמוק מאוד.