מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
של"ח וידיעת הארץ - מינהלת הטיולים
חזרה למאגר הכתבות

הדרור והחופש של מעלות ספורות | גיליון 11

share
שתפו עמוד:
הדרור והחופש של מעלות ספורות | גיליון 11
נושא: אקולוגיה, חי וצומח
אזור בארץ: כל הארץ
גיליון: מס' 11

הדרור והחופש של מעלות ספורות – על הקשר שבין שינויים באקלים לחינוך

חיליק אברג'ל, סמנכ"ל חינוך בחברה להגנת הטבע
שירה ליברט, רכזת הטמעת חינוך אקלימי בחברה להגנת הטבע

תחושת הדרור הבאה עם האביב ועם התקרב הפסח מתערבבת בתחושות הקשורות לאי ודאות בנוגע לעתיד בנושאים שונים. תהליכים כלכלים, פוליטיים ודמוגרפיים מתחוללים בחברה הישראלית בפרט ובעולם בכלל. אומנם דובר על משבר האקלים דובר בשנים האחרונות, אך כעת נושא זה שוב נדחק לשולי החדשות הבינלאומיות והמקומיות.

בשנה האחרונה, גיבשנו בחברה להגנת הטבע מסרים מרכזיים הקשורים לדרור ולחירות ולהשתחררות מהקיבעון שיש בנו ביחס לשינוי האקלימי.

מה זה בכלל משבר אקלים

בחדשות מדברים רבות על משבר האקלים, וחשוב להבין: אין מדובר במזג אוויר קצת יותר חם או קר או לח, אלא על שינוי עצום בכל ממד בחיים שלנו. שינוי האקלים הוא שינוי באוכל שאנו אוכלים, במים שאנו שותים, ביכולת שלנו להמשיך לחיות איפה שאנו מתגוררים. שינוי האקלים הוא שינוי של כל הפלנטה ושל כל אורחות חיינו .

מדוע שינוי האקלים הוא כה דרמתי

תקופת הקרח – מכירים? קרחונים בצורת ממותות, גשרי קרח מעל האוקיינוסים ובין יבשת ליבשת וכל הטוב הזה. לדעתכם, מה ההבדל בין הטמפרטורה הממוצעת העולמית בעולם שלנו – הירוק, הנחמד והנעים – ובין הטמפרטורה הממוצעת בעולם בעידן הקרח, עולם של ממותות ושל קרח לבן? ההבדל הוא ארבע מעלות בלבד. שינוי בטמפרטורה הממוצעת הגלובלית הוא שינוי טוטלי בפלנטה ובכל מערכות המים, החי, הצומח, האדמה והאוויר.

עכשיו דמיינו שינוי לכיוון הנגדי: חימום. המדע היום חוזה חימום של 2.3 עד 4 (!!!) מעלות בממוצע הטמפרטורה העולמית אם לא יהיה שינוי מהותי באורחות חיינו בהווה. השינוי הצפוי הוא שינוי כללי בחקלאות, שמספקת לנו מזון, במקורות המים, המספקים לנו מים, בצמחייה הטבעית, שמספקת יכולת קירור ויכולת ספיחת פחמן, בזמינות החשמל וביכולת להמשיך להתגורר איפה שאנו מתגוררים.  

מה אפשר לעשות

התשובה היא קצת מורכבת. לפני שנצלול למעשים עצמם, חשוב להבין כמה דברים: משבר האקלים כבר כאן. כדי להשפיע, אנו צריכים לפעול במהירות ובקנה מידה גדול. במהירות –  כלומר פעולות שיכולות להיעשות ממש עכשיו ושהתוצאות שלהן ניכרות מהר. בקנה מידה גדול – כלומר מעשים שתהיה להם השפעה מעבר לחיינו הפרטיים ובקנה מידה (גיאוגרפי, כלכלי, פוליטי) רחב ככל האפשר.

אנו יכולים להשפיע באמצעות כוחות שונים:

  1. כוח פוליטי – כאשר אנו מחפשים להשפיע בסדר גודל גדול, אנו מבקשים להשפיע על המדינה כולה. הכוח האלקטורלי שלנו הוא המעשה הראשון והקל ביותר ליישום: בחרו במפלגה המבטיחה לבצע צעדים מעשיים להשבת האיזון האקלימי, במפלגה שהנושא נמצא במצע שלה. דרשו מנציגי ציבור להסיר חסמים בשוק האנרגיה והיזמות, לעודד אנרגיות מתחדשות ולאזן את המערכות הטבעיות בעיר ומחוץ לעיר. מצאו את האנשים שיפעלו למענכם בנושא זה.
  2. כוח כספי – מכירים את המושג "עסקים כרגיל"? זו התורה הכי יעילה והכי עכשווית במאבק בשינוי האקלים על רגל אחת. ההתחממות בעולם מתקדמת במהירות רבה יותר מזו שחזו המודלים בעשורים האחרונים, וזאת על אף שנעשה רבות בתחום! השינויים האדירים בתודעה הציבורית והפוליטית ובמדיניות בינלאומית ופנים מדינית אינם מספיקים כאשר שמונה מתוך עשרה גופים כלכליים חזקים בעולם הם חברות נפט, אנרגיה ורכב. אלו מונעות מהשינוי לחלחל, והלכה למעשה חברות אלו שולטות במשק בעולמי. בדיקת החברות שמהם אנו צורכים ורכישה נבונה מחברות המקדמות אנרגיות מתחדשות או חברות ממחזרות תשפיע כלכלית ותחזק חברות אלו. לכולנו יש חשבונות פנסיה וחשבון בנק. אנחנו תושבי עיר או מועצה ואנו משלמים מיסים. רובנו מבלים את רוב היום שלנו במקום העבודה או הלימודים. חשבתם פעם איפה הכסף והזמן שלכם מושקעים? מדובר בהרבה כסף ובהרבה זמן וחשוב לוודא שהם מושקעים בצורה אחראית. הכסף שלנו והזמן שלנו הם המנוע של הכלכלה! תנועת הסטת ההשקעות העולמית היא תנועה המעודדת אנשים, גופים אקדמיים, עיריות ותעשיות להסיט את השקעותיהם מתעשיית הדלקים הפוסילים. תנועה זו גרמה להסטה של נכסים בשווי העולה על שישה טריליון דולר בעשר שנים.
  3. חדשנות – בוא נהיה כנים לרגע. אנחנו חיים במדינה קטנה  מאוד. גם אם כל המדינה תגיע היום למצב של אפס פליטות, זה לא יתרום לשינוי במגמה העולמית. הכוח שלנו הוא לא בגודל שלנו, אלא במוח שלנו. לכל אחד ואחת מאיתנו יש את הכוח להשפיע בקהילה, בעיר, במקום העבודה. המחשבה היצירתית שלנו, הנכונות של הקהילה שלנו להשתנות ולשנות, החשיבה המתקדמת של הרשות שבה אנו מתגוררים – הם מנוע שינוי חזק משהיינו משערים. השתתפות בפורומים שונים בעיקר מקומיים יכולה לסיייע לרשות המקומית בחשיבה ובעיצוב פתרונות יצירתיים וחדשניים.

ראיה אזורית

קל מאוד להבחין בתמונת לוויין שהאזור שלנו הוא צהוב. תמונת צבע זו עוזרת לנו להבין שאנחנו נמצאים על הגבול בין אזורי מדבריות. מודלים אקלימיים גלובליים יודעים להצביע על כך שעם השינוי האקלימי רצועת המדבר נעה צפונה. תנועה זו משמעותית מאוד לתושבי המזרח התיכון. מאז תחילת המדידות במאה ה-19 ישראל והאזור התחממו ב-1.4 מעלות. בעשורים הקרובים, אנחנו צפויים לראות התחממות נוספת של שלוש-חמש מעלות. אזור אגן הים התיכון מתחמם ומתייבש מהר. גם אם לישראל יכולת להתפיל מים או לקיים חוסן אנרגטי, אין הדבר כך אצל שכנינו. יש כאן הזדמנות אדירה לשיתופי פעולה אזוריים. האזור שלנו הוא ייחודי והמדינות שבו יכולות ללמוד זו מזו וליצור יחד פתרונות אזוריים מהירים, עמידים ויציבים יותר.

איך זה קשור אלינו

תרומתה של מדינת ישראל לשינוי האקלימי כתוצאה מפליטות – מזערי והוא נובע מקוטנה של התעשייה בישראל, ביחס למדינות גדולות בעלות מפעלים מזהמים רבים. לעומת התרומה המעטה, הנזק למערכות האקולוגיות בעקבות שינוי אקלימי – יהיה גדול. מיקומה של מדינת ישראל גורם למגוון ביולוגי עשיר ורגיש. שינוי אקלימי, קיטוע ופגיעה בבתי גידול מחלישים את חוסנן של מערכות טבעיות.

האם זה פתיר?

הטבע יכול להועיל בפתרון לכל משבר, וזה נכון גם לטבע הישראלי שלנו. הטבע עובד כמו מכונה משוכללת. מצד אחד הוא פולט פחמן דו חמצני, ומצד אחר הצמחים והקרקע יודעים לקלוט פחמן דו חמצני זה חזרה ולשמור על איזון בריא באטמוספירה. הפתרון למשבר האקלים מתחיל בטבע, כי טבע בריא וחזק יקלוט חלק מהפחמן שאנחנו פולטים וימתן את העוצמה של המשבר וגם יעזור לנו לשרוד טוב יותר ולהתאים את עצמנו לעולם מתחמם שיש בו יותר שרפות, שיטפונות ובצורות. ישראל נמצאת בצומת בין יבשות ובין אזורי אקלים שונים, ולכן אנחנו יכולים למלא תפקיד חשוב בהתמודדות העולמית עם המשבר. אז מה אפשר לעשות ממש כאן, בישראל?

  1. לשמור על המרחבים הפתוחים שעוזרים לקליטת הפחמן שאנחנו פולטים.
  2. להוסיף מרחבים ירוקים בערים שצפויות לסבול במיוחד מההתחממות הגלובלית.
  3. לגלות אחריות אישית ולדאוג שהקניות, ההשקעות והמיסים שלנו יתמקדו במסלולים שמקדמים סביבה מאוזנת ובריאה.
  4. לדאוג לכך שישראל תהיה למוקד של חדשנות אקלים ולשנות את כללי המשחק בכל העולם.

איך משפיעים ברמה עירונית

תומכים ברשת באמצעות יצירת פרמטרים יישומיים לתכנון ולניהול אחראי בנושא אקלים בעיר: משדכים בין יוזמות טכנולוגיות, עסקיות וחברתיות ליצירת פתרונות תלויי מקום. עוזרים ביצירת שיתופי פעולה בין ערים המתמודדות עם אתגרים דומים. פתרון אמיתי הוא יחידאי לתא שטח. כדי שיתקיים, הוא חייב להיות מדויק ברמה אקולוגית, אמפירית, חברתית וכלכלית. העבודה בתא שטח קטן מאפשרת לנו ללמוד ממגוון מקרים ולבסס גוף ידע משמעותי יישומי הכולל פתרונות ברי קיימא לצד תהליכי עבודה הצומחים מהשטח.

ומה עם חינוך?

חינוך פורמלי: משרד החינוך והמחלקה להוראת מדעים במכון ויצמן השיקו את פרויקט "מעלה וחצי". באתר תוכלו למצוא שפע של הרצאות ומערכים המסבירים ומנגישים את המידע לתלמידים ולציבור הרחב. נכתבה תוכנית פיילוט בנושא שינוי האקלים. התוכנית מיועדת לתלמידי כיתות ט' בפריסה ארצית ומבוססת על עקרונות הלמידה הטבעית.

חינוך בלתי פורמלי: להבנתנו, חינוך לאהבת הטבע הישראלי ולשמירתו נעשה במגע בלתי אמצעי בשטחים הפתוחים ובטבע העירוני. נדרשת חשיבה מערכתית ופיתוח מערכי הדרכה בכדי לרתום מפגשים אלו להבנת השינוי האקלימי ולהצעת פעילות אקטיבית.

תודעה ציבורית

בפעולות הסברה במרשתת ובמפגש פיזי ניצור מודעות למצב שינוי האקלים בהווה ונעמיק כלים פרגמטיים להנעה לפעולה מסוגלות ואופטימיות אצל הציבור.

מידע וכלים נוספים