מי אנחנו
הכרת הארץ ואהבת המולדת היא מטרתם המרכזית של פעילויות השל"ח וידיעת הארץ בקרב בני הנוער. אהבה למולדת מספקת לבני הנוער את הכוח לעשייה והגשמה. מדריכי השל"ח הצעירים, המש"צים, מהווים את אחד מעמודי התווך של אותה פעילות ועשייה. מסגרת המש"צים נועדה לגבש שכבה איכותית, משפיעה ומובילה בקרב הנוער. המש"צים (תלמידים מחטיבות הביניים והחטיבה העליונה) פעילים בתוך בית הספר בפעילויות חברתיות שונות- ובשדה במסגרת פעילויות השל"ח.
בפעילות המש"צים למען הכלל יש מן ההנהגה וכרוכים בה אתגר אישי ותרומה אישית, שהרי פעילות זו תורמת להתפתחותם, לגיבוש זהותם ולמימושם העצמי. היא מחזקת את אמונתם בכוחם וביכולתם לפעול ולהצליח בעשייתם, הגורמת להם לסיפוק רב. הפעילות בשדה, באופן מיוחד, מזמנת ליחיד ולקבוצה אתגרים ומצבים הדורשים יכולת התמודדות נפשית וגופנית שיש בה כדי לחזק את היחיד ולטפח את החברה. היא תורמת לעיצוב דמותו של הפרט, ומזמנת מצבים לטיפוח רוח הצוות, שיתוף פעולה, אחריות הדדית ורעות.
הכשרת המש"צים לשלביה השונים והתנסותם בתפקידי מנהיגות יקנו לבוגרים מודעות, מעורבות, אחריות אישית וציבורית, מסירות ומחויבות ערכית לעמם, ארצם ומולדתם והם יתרמו לקהילה ולחברה, במסירות נחישות והתמדה, ובכך ישמשו דוגמה ומופת לחבריהם.
דמות המש"צ
המש"צ הוא נער או נערה שניתן למצוא בו את מספר תכונות, כגון: בעל אחריות, התמדה ומחויבות, נרתם לתפקידי התנדבות ונתינה, בעל יכולת להנהיג אחרים, חברותי ומקובל על חברי כתתו, בעל כושר הבעה ועמידה מול קהל, מזדהה עם מטרות התחום ותפקידי המש"צ, חובב טיולים, אמין, בעל תושייה, בעל כושר תיכנון אירגון וביצוע.
תפקידי המש"צ
- הדרכת עמיתים או צעירים יותר בפעולות בשדה: שדאות, ניווט, ידיעת הארץ ועוד.
- הפעלת קבוצות משנה בפיקוח מדריך השל"ח, בשדה ובכיתה.
- ארגון והכנה טכנית לקראת היציאה לשדה ובמהלך הפעילות.
- ביצוע תפקידים בעלי אחריות מיוחדת לאורך המסלול כגון ניווט, "מאסף" וכד'.
- תכנון, ארגון וביצוע פעולות חברתיות ופעילויות הפגה במסגרות הפעלה בשדה ובכיתה.
- מעורבות פעילה בהכנת טקסים, אירועים ופעילויות חוץ בית ספריות.
- הדרכה, הנחייה וסיוע בהכשרה ובפעילות של "פרחי המש"צים" בקהילה וחברות בשכבת הגיל של המש"צים הבוגרים ב"אשכול".
מסגרות הפעולה של המש"צים
בבית הספר
שעה שבועית – בשעה זו יסייע המש"צ למדריך השל"ח בפעולה קצרה מחוץ לכתה, בהפעלת קבוצות עבודה בכתה ובפיתוח הפעלות בנושאים שונים, והדרכתן בהשגחת המדריך.
היש"מ (ימי שדה משימתיים) – בימים אלה יסייע המש"צ למדריך השל"ח בהכנה טכנית (ציוד וכד'), בהפעלת קבוצת משנה בפעולת שטח, בניווט קטע הליכה במסלול, בהדרכה ב"תחנה" מסוימת שעבורה פיתח המש"צ הפעלה מיוחדת, ישמש כ"מאסף" בעת ההליכה במסלול ויבצע פעולת הפגה בעת ההפסקות במסלול.
מחנה של"ח וידיעת הארץ (גיחה) – המש"צ יהיה אחראי על הדרכת חבריו לכיתה, או השכבות הצעירות יותר בכל הנושאים והתכנים של מסגרת הפעולה הזו: מחנאות, שדאות, בישולי שדה וידיעת הארץ שבקרבת המחנה. כמו כן הוא ידאג להכנה וביצוע פעילויות חברתיות כגון פעולות נושא ופעולות ערב ויגיש עזרה כללית למדריכי השל"ח בביצוע ובניהול המחנה.
"המסע"/הטיול השנתי – המש"צ יהיה חבר בצוות בית הספר לתיכנון הטיולים השנתיים, יספק סיוע טכני ותוכני בהכנות לפני היציאה (ציוד, חוליות מזון, חלוקה לקבוצות העלאת מסלולי הטיול על מפות, טיפול במפות, הכנת אביזרי הדרכה וחומר כתוב וכד') , יגיש עזרה בהקמת חניון הלילה: מאהל, מתקנים, שמירה וכד', יהיה אחראי על מיפקד קבוצת הדרכה ועל תורנות נשיאת ציוד הקבוצה. בנוסף, המש"צ ידריך בקטע מסלול בתיאום עם מדריך השל"ח, ויבצע "פעילות ערב" נושאיות.
מסגרות פעולה אחרות בבית הספר – המש"צ יהיה שותף ויסייע בביצוע טקסים, ייזום קידום פעילויות חברתיות בשדה יבצע פרויקט "מחויבות אישית" ויעזור לצוות המורים בכל פעילות "חוץ בית ספרית".
במסגרת הפעולה ב"אשכולות המש"צים"
המש"צ יהיה חבר פעיל ומתמיד בשכבה הבוגרת באשכול, חבר בצוות החונכים הבוגרים, יחנוך קבוצת "פרחי מש"צים" באשכול, יהיה שותף לבניית תוכנית ההכשרה של ה"הפרחים", יהיה שותף לקביעת אפיקי ההשמה בקהילה, ישתתף בהכשרת ההמשך עבור השכבה הבוגרת ובפעילויות מחוזיות וארציות.