מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
של"ח וידיעת הארץ - מינהלת הטיולים
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

חזרה למאגר הכתבות

של"ח חטיבת גוונים בשעת חירום | גיליון 15

share
שתפו עמוד:
של"ח חטיבת גוונים בשעת חירום | גיליון 15
נושא: חברה וקהילה
אזור בארץ: כל הארץ
גיליון: מס' 15

של"ח וידיעת הארץ בשעת חירום בבית ספר גוונים בראש העין

אורית דווידי היא מנהלת חטיבת גוונים ראש העין.

אירועי השבעה באוקטובר טרפו את הקלפים ושיבשו כל תוכנית חינוכית ערכית שחשבנו לקיים במהלך שנת הלימודים. נוכח מצב החירום שנקלענו אליו, נדרש צוות בית הספר לשנות תוכניות, לבטל תוכניות ולתכנן חדשות – כאלה שיתאימו לימים שבהם לא מעט אנשי צוות מגויסים למילואים או מגויסים לתפוס גם את מקומם של בני זוגם שבמילואים, לימים שבהם הוצאת סיורים וטיולים אינה מתאפשרת במתכונת המקורית בשל הנחיות פיקוד העורף ובשל חשש של ההורים ושל הצוות. בקיצור: היינו צריכים להיערך מחדש.

ללא ספק, של"ח וידיעת הארץ הוא המקצוע המוביל בפעילות חינוכית ערכית. חשוב לציין כי למקצוע השל"ח בבית ספרנו ערך רב וחשיבות רבה. מכאן שנעשה כל שאפשר כדי לקיים את הפעילות החשובה של של"ח בחטיבה, על אף שמספר המורים בתחום קוצץ בחמישים אחוז בשל הגיוס למילואים.  מקצוע השל"ח בחטיבה מציע לתלמידים הזדמנות לרכוש ידע על הארץ ועל הקהילה שסביבם ובה בעת להתעמק בתרבות המקומית ובהיסטוריה של המדינה. נוסף על כך, שיעורי של"ח מספקים לתלמידים חוויות מעשיות ויציאה לשדה במטרה להעמיק את הידע התיאורטי שרכשו במהלך שיעורי השל"ח בכיתה בצורה חווייתית ומרתקת. יציאה לשדה לסיורים, לגיחות מחנאיות, למסעות משמעותיים משפרת את יכולת התמודדות של התלמידים בעולם האמיתי ומפתחת בהם מיומנויות כמו ניווט, תכנון ושימוש במקורות מידע שונים. במהלך הפעילויות בכיתה ובשדה המתקיימות בשל"ח, התלמידים דנים בסוגיות חברתיות ואתיות. מעגלי השל"ח מאפשרים להם לדון בערכים כמו סובלנות, כבוד האדם, צדק חברתי ועוד. בכך, מקצוע זה מסייע לתלמידים להתפתח כאנשים תקשורתיים ובעלי מודעות חברתית רחבה.

למרות האתגרים שמאורעות החודשים האחרונים הציבו בפנינו, החלטנו בבית הספר לא לוותר על הפעילויות החשובות כל כך המתקיימות במסגרת לימודי השל"ח – הן בכיתה הן מחוץ לה. נוכח הנחיות פיקוד העורף והנחיות משרד החינוך, קיים צוות של"ח (הנותר לאחר שחציו, כאמור, גויס למילואים) פעילויות אתגר בחצר בית הספר במסגרת ימי שדה. במהלך ימים אלו, קיימו התלמידים בישולי שדה בשטח בית הספר וחילקו את התוצרת לתלמידים ולצוות המורים. באחד הימים, התארגנה קבוצת המש"צים להכנת מרק חמים ועשיר. נערכה קנייה משותפת של המצרכים, חלק מהתלמידים עסקו בחיתוך הירקות, חלק בניקיון האזור וחלק נוסף יצרו שלטים ופוסטרים המזמינים את כל התלמידים להגיע ולהתפנק במרק חם. המש"צים (מדריכי של"ח צעירים) ניצלו פעילות זו לטובת גיוס פש"צים (פרחי משצים) חדשים.

כשהותר להרחיב את הפעילות אל מחוץ לכותלי בית הספר, יצאו תלמידי של"ח משכבת ט' להתנדבות בחקלאות ולפעילות למען הקהילה. כיוון שרבים מהעובדים במשקים החקלאיים שבאזור היו תאילנדים, והם עזבו את המדינה עם תחילת המלחמה, היה קושי למצוא ידיים עובדות. החקלאי קיבל את תלמידי שכבת ט' באהבה רבה והסביר להם כיצד יש לטפל בחסות ובקולרבי ואת החשיבות הרבה של ההתנדבות שלהם.

מפות ארץ ישראל
מפות ארץ ישראל

תלמידי כיתה ח' המשיכו ללמוד לפי התוכנית החינוכית של של"ח "דרך ארץ בדרכי הארץ". הם למדו על מפת ארץ ישראל, העשירו את ידיעותיהם בנוגע לשלושת רצועות האורך של ארץ ישראל, לגבולותיה עם המדינות השכנות ולנופאדם הייחודי שלנו. עם סיום הלמידה, קיבלו התלמידים משימה לבנות דגם של מפת ארץ ישראל בתלת ממד בעזרת חומרים שונים, כולל חומרים ממוחזרים, לפי הידע שרכשו במהלך שיעורי השל"ח. בניית דגם כזה דורשת לא רק ידע גיאוגרפי, אלא גם יצירתיות ועבודת צוות. התלמידים התבקשו להשתמש בחומרים שונים כדי לייצג את האזורים השונים בארץ: קרטון, פח, פלסטלינה, גומי ועוד. השימוש בחומרים ממוחזרים הציג ערכים סביבתיים והעלה את המודעות לחשיבות שבמחזור ושבשימוש חכם בחומר ממוחזר. משימה זו סיפקה לתלמידים הזדמנות להשתמש בידע הנלמד כדי ליצור מודל מעניין ומקורי. בנוסף לכך, היא קידמה יצירתיות, עבודת צוות והבנה עמוקה יותר של התוכן הנלמד.

פעילות השל"ח הענפה בבית ספרנו, גם בשעת חירום, האמונה הגדולה בדרך והמאמץ להביא את מקצוע השל"ח למקומו הראוי, כל אלו הביאו לכך שכמות התלמידים שהצטרפו לשורות המש"צים  והפש"צים גדלה משמעותית. דווקא בעידן שבו מידע פושט במהירות במגוון ערוצים, דווקא כשנראה כי מורים ותלמידים כאחד עשויים להתרגל ללמידה ממקורות דיגיטליים ולצפייה פסיבית במסכים, בחרנו אנו להדהד בחטיבה את פעילות השל"ח, המציעה אינטראקציה חווייתית בכיתה ומחוצה לה ובכך מאפשרת לתלמידים להגיע לתובנות עמוקות על העולם שסביבנו ועל עצמם. זהו מקצוע השל"ח.