מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
של"ח וידיעת הארץ - מינהלת הטיולים
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

חזרה למאגר הכתבות

שבילים חדשים וקיימים במצדה | גיליון 15

share
שתפו עמוד:
שבילים חדשים וקיימים במצדה | גיליון 15
נושא: ארכיאולוגיה
אזור בארץ: המדבר המזרחי
הצעה למסלול: כן
הצעה לביקור באתר: כן
גיליון: מס' 15

הר המיתולוגי כמו שלא הכרתם מעולם

נועה גורדון היא מנהלת מרחב וגן לאומי מצדה.

אתגר מצדה – מסלול חדש וייחודי אשר חושף את מסתרי מצדה מחוץ לחומת הסוגרים – מאפשר יציאה בטוחה אל מחוץ לחומה של מצדה וביקור במכלולים ארכיאולוגיים נסתרים שעד היום לא הייתה גישה אליהם עקב מיקומם המאתגר. רשות הטבע והגנים הכשירה מסלול הליכה אתגרי מול הנוף המרהיב של מדבר יהודה, על שפת המצוק של מצדה. המסלול כולל שימוש בסולמות ובמאחזי יד, וההולכים בו מחוברים ברתמה לכבל בטיחות וחובשים קסדת בטיחות לכל אורך המסלול. את פריצת המסלול ביצע קבלן בטיחות של הרשות, ולאורך השביל ביצעו צוותי השימור עבודות שימור מורכבות כדי לשמר את המכלולים הארכיאולוגיים. 

כשהתחלתי לעבוד כמנהלת מרחב מצדה, הופתעתי לגלות בכל פעם עוד ועוד נדבכים ומכלולים ארכיאולוגיים של ההר היפהפה והמרתק הזה. חלק מהמכלולים הארכיאולוגיים אינם נגישים לקהל כי הם נמצאים מחוץ לחומת הסוגרים ו/או על מצוקים ומדרונות. מתוך הבנה שלקהל המבקרים מגיע לראות עוד דברים על מצדה, ואולי גם לחוות אותם בדרך אחרת ופחות שגרתית, מתוך החיבור שלי לטיילות ומתוך רצון לעודד קהל להגיע לחלק הדרומי והפחות מתויר במצדה ולהוריד קצת עומסים מחלקו הצפוני, החלטתי לקדם את הרעיון של שביל אתגרי בחלקו הדרומי של ההר. בהליכה בשביל, נחשפים למערה מסתורית, בור מים, שרידי חומה, שרידי מדרגות ביזנטיות ונוף מרהיב. השביל בנוי על בסיס מערכת בסגנון "ויה פראטה". המבקרים הולכים עליו מאובטחים עם רתמה וקסדה ויכולים בבטיחות להיחשף למסתורי ההר. על הפרויקט עבדנו ארבע שנים, עם הארכיאולוג של מצדה, ד"ר גיא שטיבל, רשות העתיקות ועוד גורמים שהיו מעורבים. והתוצאה המוגמרת לפנינו. אני מזמינה את הציבור לבוא ולחוות מקרוב את אתגר מצדה (נועה גורדון, מנהלת מרחב מצדה ויוזמת הפרויקט).

אורית בורטניק, מנהלת אגף השימור ברשות הטבע והגנים הוסיפה:

מסלול אתגר מצדה צילום: יערה פלזנר
מסלול אתגר מצדה צילום: יערה פלזנר

שביל "אתגר מצדה", פרי יוזמתה של מנהלת המרחב נועה גורדון, בחשיבה יצירתית מחוץ לקופסה, או בעצם מחוץ מחומת הסוגרים העתיקה, מציע חיבור וחוויה מהפנטת של טבע ונוף עוצר נשימה בשילוב שרידים ארכיאולוגיים המבטאים את ערכי המורשת התרבותית לאורך השביל, אשר שומרו בקפידה על ידי צוות משמרים מקצועי וקושרים אותם אל קורות החיים של מצדה מהעת העתיקה ועד ימינו.

ההגעה למסלול וההליכה בו מחייבות תיאום וכרוכות בתשלום מראש. המסלול מתאים למיטיבי לכת ולילדים מעל גיל עשר. אורך המסלול כ-250 מטר, משך ההליכה והפעילות בו כ-45 דקות. ההליכה במסלול נעשית על פי כללי בטיחות המותאמים לשביל. לפרטים נוספים ולהזמנה, מוזמנים לחפש "אתגר מצדה" באינטרנט.

כאמור, מצדה אינה מפסיקה להתחדש. מוקד עניין נוסף באתר ההיסטורי המרשים הוא שביל בורות המים. מדובר בשביל קצר המתאים לכל המשפחה וחושף את המבקרים למערכת בורות מים אדירה שנחשפה במצדה. המערכת סיפקה מים ליושבי ההר והיא כוללת בתי מרחץ ומתחמי תענוגות שהקים הורדוס. 

בתוך בורות המים צילום: טל חיוט
בתוך בורות המים צילום: טל חיוט

על הצלע המערבית של הר מצדה, נמצאת מערכת של 12 בורות מים המסודרת בשני מפלסים. בתקופת הורדוס, היו בורות אלו מתמלאים באמצעות מערכת סכרים ואמות מים שהובילו אליהם מי שיטפונות מנחל מצדה מדרום ומנחל בן יאיר מצפון. אמת מים (אקוודוקט) שרוחבה 1.4 מטר הובילה את מי השיטפונות מנחל מצדה אל השורה העליונה של בורות המים. אמה זו נקברה ברובה על ידי מחנות המצור הרומאיים, אך קטעים ממנה נשתמרו לאורך הנחל. אמת מים שנייה הובילה מים מנחל בן יאיר לשורה התחתונה של בורות המים. 

מדובר בבורות ענקיים, שתכולתם הכוללת כ-41,000 מ"ק. מערכת זו היוותה את רוב מערכת אגירת המים של מצדה בכללותה. לכל בור היו שני פתחים: פתח תחתון, שאליו נכנסו מי השיטפון מאמת המים; ופתח עליון, ובו מדרגות, שממנו נשאבו המים. בנוסף, ישנם בורות מים מרשימים על במת ההר ומצידו המזרחי, אבל רוב המים נאגרו במערכת זו – שאת חלקה הדרומי והעליון הוחלט להנגיש למבקרים.

אורך השביל שייפתח כמאתיים מטרים, והוא מוביל מתחתית הסוללה אל שני בורות המים הראשונים שבמפלס העליון. מדובר בשביל שהיה סגור במשך כ-14 שנה וכעת נפתח מחדש. בעבר היה אפשר להיכנס אל בורות המים, אך בגלל סכנות בטיחות אנו מונעים כעת כניסה לתוך הבורות.

אחרי שימור וייצוב הקיר, ומילוי חומר מליטה בין האבנים צילום: טל חיוט
אחרי שימור וייצוב הקיר, ומילוי חומר מליטה בין האבנים צילום: טל חיוט

תהליך פתיחת השביל מחדש החל בשנת 2019. לשם כך ביצענו ניטור רציף של השביל במשך שנתיים כדי לבדוק אם קיימת בעיה בטיחותית. לאחר שלא נצפתה בעיה כזו, הוחלט לטפל בתשתיות השביל. העבודה לפתיחתו המחודשת של השביל כללה שיקום ושיפוץ המעקות שלאורכו, עיבוי הסורגים המונעים כניסה לבורות המים, הוספת שילוט בטיחות ושילוט תוכן לאורך השביל שייתן הסבר על בורות המים ויעניק למבקרים חוויה טובה יותר של ידע ותוכן חווייתי.

בדרך אל בורות המים, המבקרים יעברו על גשרון מהתקופה הרומית שאפשר את מעבר אמת המים עד לבורות, הליכת אנשים והובלת בהמות משא. בשביל יש שרידים של אמות המים וטיח מקורי והוא צופה אל נוף מרהיב הנמצא בצידה המערבי של המצדה וגם אל תוואי השביל הרץ שמוביל לנחל צאלים ולחווארי מצדה. 

שביל זה מספק מוקד עניין נוסף בחלק המערבי של מצדה, הכולל את חניון הלילה, את החזיון האורקולי ובקרוב ייפתח בו גם שביל נחל מצדה – שביל קצר במעוק נחל מצדה שישלב יתדות ויאפשר טיול חוויתי לכל המשפחה וחוויה נוספת למטיילים וללנים בחניון.

טל חיוט, משמרת מחוז דרום ברשות הטבע והגנים, השתתפה בשימור בורות המים והרחיבה על התהליך:

לפני שימור, תמונת מעקה שנעקר ופגע בקיר המקורי.
אפשר לראות מילוי חומר מליטה בין האבנים בעזרת סנפלינג צילום: טל חיוט
לפני שימור, תמונת מעקה שנעקר ופגע בקיר המקורי. אפשר לראות מילוי חומר מליטה בין האבנים בעזרת סנפלינג צילום: טל חיוט

תהליך השימור מתחיל בתיעוד של המצב הקיים. התיעוד נעשה בעזרת צילומים וסיור בשטח להבנת הגורם והסיבה לבלייה. במקרה של שביל בורות המים, היה צורך בהתערבות הנדסית וגיאולוגית, ולכן פנינו לאנשי מקצוע עם הצילומים והצגת הבעיה. לאחר מכן הוחלט על ניטור למשך שנה שבו נעשו שלוש פעמים צילומי רחפן ובנוסף פעם בשבוע הליכה בשביל וצילום חוזר מאותם זוויות על מנת לבדוק האם יש אבנים נוספות שנופלות על השביל. הניטור נעשה גם בחורף וגם בקיץ בכדי להבין את הגורם והסיבה לבעיה. לאחר ניטור של שנה בה לא נצפו נפילות דרמתיות, גם לאחר הגשמים הוחלט להתחיל בעבודות השימור בכדי לקדם את פתיחתו לקהל. הותקנו מעקות חדשים ותקינים לאורך כל השביל ובכניסה לבורות, חריצי זרימת המים והסלע שנחשף כוסו, נעשה שימור לטיח המקורי ששרד באמת המים לכל אורכה ובעזרת סנפלינג (מפני שלא היה ניתן לבנות פיגום) ונעשה שימור לקיר תמך של השביל.