מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
של"ח וידיעת הארץ - מינהלת הטיולים

מדינת ישראל,

משרד החינוך

חזרה למאגר הכתבות

מפגשים מהסוג המאחד | גיליון 17

share
שתפו עמוד:
מפגשים מהסוג המאחד | גיליון 17
נושא: חברה וקהילה
אזור בארץ: ההר המרכזי
הצעה לביקור באתר: כן
גיליון: מס' 17

מפגשים מהסוג המאחד

ערן גלזר הוא מנהל המרכז הארצי לפיתוח מנהיגות באריאל, מכהן בתפקיד נשיא הפדרציה הצופית העולמית (בהתנדבות). 
בעבר ריכז פרויקטים במועצת תנועות הנוער בישראל

אברהם אבינו – תחילת המסע המשותף. אברהם אבינו הוא מהדמויות המורכבות, אך המחברות והמאחדות ביותר, בתולדות האנושות. כבר משמו, לאחר ששונה מאברם לאברהם )בראשית יז, ה(, ברור שהוא יהיה "אב המון גויים", אב לעמים רבים. אברהם הוא גם זה שחתום על אחד המסעות הראשונים בהיסטוריה. לאחר שקיבל את הפקודה: "לֶךְ לְךָ֛ מֵֽאַרְצְךָ֥ וּמִמּֽוֹלַדְתְּךָ֖ וּמִבֵּ֣ית אָבִ֑יךָ אֶל הָאָ֖רֶץ אֲשֶׁ֥ר אַרְאֶֽךָּ" (בראשית יב, א), הוא יצא למסע אל הלא נודע, אל הארץ המובטחת. 

המרכז הארצי לפיתוח מנהיגות
המרכז הארצי לפיתוח מנהיגות

אברהם הוא דמות מרכזית ביהדות. הוא מכונה "אבינו", אבי העם היהודי. באסלאם, אברהם נקרא גם "חליל אללה" או "ידיד האלוהים". בנצרות, שמו של אברהם מוזכר בהקשרים שונים, במיוחד בעניין הברית שנכרתה עימו ובעניין ההבטחה שניתנה לזרעו.

במרכז הארצי לפיתוח מנהיגות, אנחנו מביאים את דמותו של אברהם למרכז השיח המתנהל בין קבוצות שונות בחברה הישראלית, ודרכו ובאמצעותו אנו יוצרים חיבורים מרגשים. לפעמים כאלה שלא היו מתאפשרים במסגרות אחרות ובשגרת היומיום.

כפי שנכתב בעבר בעל"ה, הוקם המרכז הארצי לפיתוח מנהיגות בשנת 2010 בעיר אריאל. בחזון המרכז, שהוצג עם הקמתו, צוינה יניקה ערכית מסיפורי התנ"ך כמאפשרת בניית תהליך חינוכי. המשתתפים בפעילויות המרכז מתמודדים עם משימות המכינות למנהיגות ובהן הם נדרשים לגילוי אחריות, לחשיבה יצירתית, להובלה מחד גיסא ולעבודה בשיתוף פעולה מאידך גיסא. המשתתפות והמשתתפים חווים משימות אתגריות, ודרך עבודת הצוות ודרך קבלת החלטות משותפות הם מתמודדים עם המשימות ומתגברים על הקשיים עד ההגעה אל היעד.

מפגשים מהסוג המאחד

יוסי, מחנך כיתת י' באחד מבתי הספר התיכוניים באזור ירושלים, הזדהה עם אברהם: "כמו אברהם אבינו, גם אני יצאתי מארץ אבותיי כשעליתי ארצה מאמריקה בגיל צעיר. באתי אל ארץ אבותיי, אל הארץ המובטחת לנו היהודים. אברהם התווה לנו את הדרך כאשר נענה לציווי 'לך לך'."

סאמר, מורה בכפר בגליל, אמר: "כשאתם מדברים על אברהם, אנחנו מדברים על איברהים – זהו בעצם אותו אדם והוא של שנינו. הוא דמות מרכזית ועיקרית בתולדות העם שלנו. הרי הסיפור של איברהים מתחיל כשאביו יצא מאור כשדים, עיראק של היום, והתיישב בחרן."

יוסי וסאמר שניהם הופתעו מכך שהדמות של אברהם, המופיעה במקורות של שתי הדתות, יצאה למסע לתחילתו של איחוי חברתי בין צאצאיו כאן בארץ המובטחת. שני אנשי החינוך הופגשו לפעילות במתקן ה"אודיסאה" במרכז ויצאו למסע משותף לגילוי הגורם המאחד: אברהם / איברהים אבינו.

מתקן האודיסאה – תחילת המסע

מתקן האודיסאה, צילום: סמואל רוברטס
מתקן האודיסאה, צילום: סמואל רוברטס

פירוש המילה "אודיסאה" הוא מסע. אך אם נרחיב יותר, בהתחשב ביצירה היוונית של הומרוס "האודיסאה", פירוש הביטוי הוא מסע ארוך ורב תלאות. מסעו של אברהם אבינו אל ארץ כנען היה רווי תלאות וקשיים, וכלל בין היתר את לידתו של ישמעאל, את גירוש ישמעאל והגר אימו, את סיפור העקדה של יצחק בנו ומלחמה כדי לחלץ את אחיינו לוט מהשבי.

הקבוצות מתכנסות למרגלות המתקן, ועל המשתתפים לעלות תחילה אל המפלס התחתון של המתקן. כדי להמשיך ולחצות אל העבר השני של המתקן, על המשתתפים לעבור את גשר הקורות יחד, בזוגות, כאשר הם מביטים זה בזה ונשענים זה על זה. אם יעזבו את האחיזה, הם עלולים ליפול.

שם, בגובה, היו סאמר ויוסי מרוכזים קודם כול במשימה ואיחדו כוחות כדי לעבור את הגשר בשלום. גם כשטיפסו על האודיסאה, הם עוד דיברו על מה שמבדיל (אברהם או איברהים). השיח השתנה בעת חציית גשר הקורות ומסלול החבלים של המתקן, ויותר מכך כשירדו ממנו.

ככלל, פעילות חוץ היא תבנית למידה התנסותית המשלבת פעילות חווייתית אתגרית בטבע עם דיונים בנושאים ערכיים. שילוב ייחודי זה מסייע למשתתפים לפתח את יכולותיהם לעבודה בצוות, לפתח מיומנויות של תקשורת בין אישית ויכולת התמודדות עם קשיים פיזיים וכן עם אתגרים רעיוניים. לאחר כל פעילות, מתקיים עיבוד המתבסס על תהליך רפלקטיבי של התבוננות בהתנסות וניתוחה. באמצעות העיבוד, כל משתתף בוחן את שלמד על עצמו בפעילות, את הרגש שחש ואת האינטראקציה שהייתה בינו לבין הסובבים אותו. הפעילות במתקני גובה מאפשרת יציאה מאזורי הנוחות של כל אחד מהמשתתפים בחיי היומיום שלהם ופותחת צוהר למחשבות ואולי אף לשינוי עמדות ביחס המשתתף לחברי הקבוצה שלו. השיח מופנה מהמבדיל למאחד.

אנחנו, כמפעילי התוכנית במרכז, מתרגשים להיות עדים לשינוי המתרחש בקרב המשתתפים לאחר הפעילות כאן. המפגש בגובה עשוי לעמעם את המכשולים האידאולוגיים ולהציבם כמשניים עד לא קיימים. ואז נוצר פתח לדו שיח, שיח שבו שני הצדדים מאזינים, מבינים ומביעים את עמדתם מעמדה של שווים. כך נוצרת הערכה הדדית והבנה שאולי ייתכן מסע של חיים משותפים כאן בישראל.

המפגש בגובה מסיר מכשולים ויוצר תחושה של תקווה

המשתתפים צולחים יחד את גשר הקורות במתקן האודיסאה, המרכז הארצי לפיתוח מנהיגות
המשתתפים צולחים יחד את גשר הקורות במתקן האודיסאה, המרכז הארצי לפיתוח מנהיגות

מאז השבעה באוקטובר, אזרחי מדינת ישראל חווים טראומה וקושי. אומנם אלו ימים קשים, אבל אנחנו פועלים מתוך אמונה עמוקה כי שיח מאחד בין מחנכים ייצור שינוי. המפגש מתקיים באווירה חינוכית היוצרת אפשרות לשיח עמוק. מתקני הגובה הייחודיים מאפשרים קיום שיח פתוח ושוויוני. אנו נמשיך לארח קבוצות שונות למפגשים חינוכיים באמונה כי רק על ידי שיח ערכי נוכל לבנות גשרים למען הדורות הבאים ולמען חיזוק חוסנה של החברה הישראלית. היום למען המחר.