מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
של"ח וידיעת הארץ - מינהלת הטיולים
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

חזרה למאגר הכתבות

את התנועה הזו אי אפשר להפסיק | גיליון 17

share
שתפו עמוד:
את התנועה הזו אי אפשר להפסיק | גיליון 17
נושא: חברה וקהילה
אזור בארץ: כל הארץ
גיליון: מס' 17

את התנועה הזו אי אפשר להפסיק 

  מאיה מייזל היא רכזת ההדרכה התנועתית בתנועת הנוער של האיחוד החקלאי.

תנועת הנוער של האיחוד החקלאי פועלת במרחב הכפרי (יישובים, מושבים, קיבוצים וכפרים) בכל רחבי הארץ ובכל קצוות המדינה. החניכות והחניכים בתנועה משתייכים לשתי קבוצות מרכזיות: חניכות וחניכים בשכבה הבוגרת (ט'-י"ב), שהם הצוות החינוכי המוביל את הסניף ומדריך את השכבה הצעירה (ד'-ח'); וחניכי השכבה הצעירה. כל סניף של תנועת הנוער מורכב מקהילה אחת או מכמה קהילות (סניף אזורי). בראש כל סניף, עומד רכז או רכזת נוער – דמות בוגרת לאחר צבא ולאחר חברות בגרעין (ש"ש). רכזי הנוער הם הדמויות שמלוות וחונכות את השכבה הבוגרת בעשייה שלה. 

גרעינרים (ש"ש) בתפקיד מפקדי מחנון
גרעינרים (ש"ש) בתפקיד מפקדי מחנון

בשנים האחרונות, תנועת הנוער נמצאת בתקופה של גדילה וצמיחה. למרות זאת, אנחנו עדיין מנסים לשמר את אחד ממאפייניה הייחודים של התנועה: קהילתיות ומשפחתיות. בתקופה הנוכחית, אנו עדים לחשיבותה של הקהילה ולכוח שיש בה לעזור לחבריה במציאות מאתגרת. התפיסה החינוכית של תנועת הנוער של האיחוד החקלאי מניחה במרכז את החשיבות של קהילה כצורת חיים וכערך מהותי בעל משמעות עליונה. התנועה רואה עצמה חלק מהקהילות שהיא פועלת בהן.

החברה הישראלית נמצאת בהתמודדות מורכבת ומתמשכת עם אתגרים שונים (חברתיים, כלכליים, פוליטיים וביטחוניים). אתגרים אלו משפיעים ישירות על החברה כולה ועל הנוער בפרט. בעקבות השבעה באוקטובר, קהילות שתנועת הנוער פועלת בהן מתמודדות עם מציאות חיים בלתי נתפסת: העתקת מקום המגורים, שכול, חרדה ועוד. המועצות האזוריות אשכול ומרחבים בדרום בולטות בהתמודדות מתמשכת עם אתגרי המלחמה. הגרעינרים והגרעינריות של קומונת אוהד לא יכלו לחזור לקומונה, החניכות והחניכים פונו מבתיהם ופוזרו בכל רחבי הארץ. מציאות זו הובילה אותנו לפעול בדרך שמעולם לא נדרשנו לה לפני כן. 

 קומונת בחן בהתנדבות חקלאית בעמק חפר
קומונת בחן בהתנדבות חקלאית בעמק חפר

כיצד אפשר לייצר פעילות תנועתית קהילתית כאשר הקהילה מפוזרת? תנועת נוער כשמה כן היא – תנועה. תפקידה להתעצב ולהשתנות בהתאם למציאות המתחדשת. התנועה היא בית. והבית הוא המקום שבו החניכות והחניכים נמצאים. פחות משבוע לאחר פרוץ המלחמה, ירדה משלחת של בוגרות ובוגרים של התנועה לאילת כדי לערוך מיפוי ראשוני ולהבין היכן החניכות והחניכים של התנועה נמצאים. במקביל לכך, נשלחה קבוצה של גרעינריות וגרעינרים למשאבי שדה ולערבה לפגוש את החניכות ואת החניכים הנמצאים שם ולהתחיל לתכנן תוכנית חינוכית ושיתופי פעולה. עד מהרה התגבש צוות חינוכי קבוע ויציב ככל האפשר בכל מוקד פינוי. הצוותים נדרשו גם לגייס ולסחוף את המדריכים והמדריכות מהשכבה הבוגרת לחזור לתפקידם ולמקומם כדמויות משמעותיות לחניכים ולחניכות מהשכבה הצעירה. במקביל לפעילות החינוכית שהתקיימה במוקדי המפונים, הצלחנו לבסס שגרת פעילות חינוכית בסניפי תנועת הנוער בשאר חלקי הארץ. חניכים ומדריכים התנדבו לסייע במפעל החקלאי ביישובים, אירחו נוער מיישובים שונים ופעלו בקרב הקהילות המפוזרות ברחבי הארץ.

חניכות וחניכים מהשכבה הבוגרת (ט'-י"ב) של מחנון "סמלים ואתוסים" לפני המסדר הצגת מחנונים שלהם במפעל הקיץ
חניכות וחניכים מהשכבה הבוגרת (ט'-י"ב) של מחנון "סמלים ואתוסים" לפני המסדר הצגת מחנונים שלהם במפעל הקיץ

כדי לא לפגוע בתהליך החינוכי ובהתפתחות של החניכות והחניכים, החליטה תנועת הנוער להוציא טיולי פתיחת שנה חד יומיים לאחר שהטיולים הרב יומיים בוטלו. במהלך חודש דצמבר, הצלחנו לקיים יום הכשרה ייחודי לשכבה הבוגרת (ט'-י"ב). ביום הכשרה זה, הם רכשו כלים שמטרתם לעזור להם להדריך וללוות את החניכות והחניכים שלהם בשכבה הצעירה (ד'-ח'). 

לצד לעשייה השגרתית, הוחלט לצאת לטיול פסח הכולל לינה ללילה אחד בשטח. החלטה זו התקבלה בהבנה שזה יהיה המפעל הראשון הכולל לינה שהשכבה הצעירה תצא אליו. בעקבות המתקפה האיראנית, השתנו הנחיות פיקוד העורף, וסבב א' של טיולי פסח בוטל. עם שינוי ההנחיות, התגייס כל צוות התנועה, וטיול פסח יצא לדרך.

מחנה הקיץ הוא מפעל הדגל של תנועת הנוער! השנה הבנו שאיננו יכולים לקיים מחנה קיץ במתכונתו המסורתית. נדרשנו לעבור ליערות קטנים יותר ודרומיים יותר, שיכולים להכיל פחות חניכות וחניכים בעת אחת. מעבר לשינוי בהיבט הארגוני והלוגיסטי של המפעל, בלט השינוי בהיבט החינוכי. כל תחום המחנאות נדרש לעבור דיוק וצמצום. שיתפנו את חניכי השכבה הבוגרת בהחלטה אילו מבנים ייבנו במפעל זה. נדרשנו לייצר אלטרנטיביות להעברת התוכן החינוכי. בעקבות כך, נוספו פעילויות מיוחדות: הדרכות של קק"ל, פעילות ODT ופעילויות קונספט שונות. מטרתו של נושא הקיץ היא לתרום לבניית חוסנה הערכי של החברה, ליצור תמונת ראוי ולהתייחס לאתגרים העומדים בפנינו. הנושא שנבחר השנה למפעל הקיץ הוא "מקימים מדינה". 

סניפי בן שמן ושילת בעצרת החטופים
סניפי בן שמן ושילת בעצרת החטופים

"בקיץ זה בחרנו לחזור אל העבר מתוך מטרה להבין את ההווה, ולבנות את עתידנו המשותף. במיוחד בימים אלו משימתנו לטפח את הקיים ולהצמיח את החסר, להמשיך את דרכם של אלו שעבדו קשה על מנת להעניק לנו את הארץ שאנו חיים בה, ולא לקחת זאת כמובן מאליו. הבנה זו תחזק את החיבור שלנו לשורשים ותזקק משמעות מחודשת לערך החלוציות בימינו" (מתוך: רציונל מפעל הקיץ, 2024). השאלה המובילה של המפעל השנה הייתה: מה אפשר ללמוד מתקופת הקמת המדינה לימינו וכיצד נצליח לבנות את המדינה ואת החברה בצורה הראויה בעינינו. החניכים נדרשו להעמיק בסוגיות אקטואליות בוערות, קיבלו הזדמנות להתחבר לשורשים שלהם, להכיר וליצור חיבורים עם נוער מכל רחבי הארץ. 

החברה הישראלית כולה, ובתוכה גם תנועת הנוער של האיחוד החקלאי, מסכמת שנה מורכבת ומאתגרת ביותר. לצד האתגרים ולצד הכאב הגדול, ובזכות הפעילות החינוכית, מתחזקות תחושת התקווה והאמונה שאנחנו יכולים ליצור כאן חברה ראויה – חברה שרואה את האחר ושמחוברת לשורשים שלה. כתנועה, עינינו נשואות אל העתיד. אנחנו שואפים להמשיך לעשות הכול למען הקהילות שאנו פועלים בהן ולמען החברה הישראלית. שנה זו ומפעל הקיץ בפרט הוכיחו את הכוח של קהילתיות. נמשיך לפעול, לקדם ולהעמיק את הקשר בתוך הקהילות. השנה נוכחנו לגלות, יותר מבכל שנה אחרת, את המשמעות האדירה של המשפט המנחה אותנו מאז ומעולם: ״את התנועה הזו אי אפשר להפסיק!"