מדרשת ראש פינה וטעימה קטנה של מפגשים | גיליון 16
בעת מלחמה זו, שאנו בתוכה כבר למעלה מחצי שנה, ראש פינה היא נקודה צפונית שעדיין מאפשרת מרחב טיול בתקופה לא יציבה, כשברקע מטוסי קרב, בומים והרהורים על המצב. נקודת המפגש הזאת מזמנת מרחב תצפית אל חבלי ארץ שונים ומגוונים: חרמון, גולן, עמק החולה, רמת כורזים, צפון עמק הירדן, הגליל העליון המזרחי ועוד. היא מספקת מפגש טבע מרהיב בעל משמעויות בכל רבדי הנוף: באקלים, בטופוגרפיה, בצמחייה ובחי וכמובן בהרכב המגוון של צורות התיישבות ובמפגש בין תרבויות ודתות.
מורשת מדרשת הטיולים ראש פינה היא ייחודית במהותה ובצביונה. מדריכות הטיולים שלנו, שהן בנות שירות לאומי, באות ממקומות שונים בארץ. הסיירת שבה הן מגיעות למרכז הסיור והלימוד (מסו"ל או מדרשה, מה שנוח לכם להגות) היא שיאו של תהליך מיון שמתחיל באשכולות.
מדריכות במדרשת ראש פינה, כמו חברותיהן במדרשות אחרות בצפון, מדריכות בחבלי ארץ בצפון – במרגלות החרמון וברמת הגולן, בעמקים, בגליל התחתון ובכרמל.
כמי שפוגשים קהלים מגוונים בחברה הישראלית, בעיקר ילדים ונוער, הצענו למדריכי הטיולים ולבנות השירות במדרשת ראש פינה לקיים סיור המשלב בסופו מעגל שיח. הסיור מזמן למשתתפים בו מפגש עם שתי צורות התיישבות במרחב גיאוגרפי קרוב (צפת וראש פינה). ההתייחסות לנקודות ההדרכה שבסיור, הנוגעות, מן הסתם, בתכנים מקומיים ובאנקדוטות מקומיות, מלווה במבט מעט יותר מעמיק על דמויות מקומיות ומשלבת בין סיפור המקום, סיפור חטיבת יפתח ומורשתה וסיפורה של צפת בתש"ח.
צפת וראש פינה, עיר ומושבה
"מה צלול האוויר! מה גבוהים ההרים! מה יפה היא העיר!"
(מתוך: "צפת" מילים: דן אלמגור)
"אנשי ראש פינה, כמתנחלי שאר המושבות, השתדלו לעשות את רצונם של האורחים ולשאת חן בעיניהם"
(מתוך: "גיא אוני" שולמית לפיד, 1982, הוצאת כתר)
צפת היא אחת מערי מארבע הקודש, עיר המקובלים. ראש פינה היא מושבת ראשונים בגליל. שתי צורות התיישבות שונות הפוגשות זו את זו בשכנות (זו מעל זו טופוגרפית). לכאורה, אורח החיים בשני מקומות יישוב אלו אינו שונה במובהק, אך נקודות המפגש המתקיימות בהם וההתייחסות אליהן שונות ומזמנות עניין. מפגש התרבויות בחברה הישראלית הוא מגוון ומרתק: חילונים ודתיים, יהודים וערבים, ותיקים ועולים, אנשי מרחב כפרי ועירוניים, אומנים, אוכלוסייה שלה צרכים מיוחדים ועוד.
צפת מציגה בפנינו את שחרורה של העיר בתש"ח (הטרמינולוגיה מעידה על ממד אמוני דתי), את העיר בתקופת הקבלה, את העיר המארחת כיום הן לסיורי סליחות הן לפסטיבל הכליזמרים.
ראש פינה מציגה את הדיון בדבר העלייה הראשונה ושיטת החסות של הברון ובדבר שמירת צביונה כמושבה (בשונה ממושבות העלייה הראשונה שצמחו להיות ערים), וכמובן את הקונספט התיירותי שהיא מזמנת כמושבת אומנים וכמקום שבו מסעדות בוטיק ואירוח כפרי.
בדרך כלל, ההדרכה בצפת מתחילה בנקודה הגבוהה בצפת, בראש גן המצודה. כאן אפשר להתייחס בקצרה למצודה הממלוכית ולמה שקדם לה, לסיפור הקרב על צפת בתש"ח ומעט למורשת הפלמ"ח באזכור אנקדוטות שונות ואת צביון הצבר שעוצב בתקופה במיוחד בקרב הפלמ"חניקים. התכנסות שוטטות קצרה ברחוב ירושלים מזמנת מפגש עם מרכז מסחר ובילוי ועם ליבת ההתרחשות של פסטיבל הכליזמרים.
סיור בצפת מפגיש את המטייל עם אומנים ועם המשכימים לסליחות בלילות אלול ותשרי. הסיור מציג את מראה הייחודי של העיר: סמטות הרובע, כיכר מגנים, בית כנסת אבואב, מתחם האומנים שליד המסגד האדום, ביקור קצר בבית העלמין, תופעת העלייה לרגל לקברי צדיקים וחיבור מנטלי אמוני בין תקופת התנאים והאמוראים למאה ה-16, שבה התקבע מנהג זה.
אפשר לבקר באסנט, מרכז קבלה, ולהכיר מקום שמזמן מפגשים לקהלים שונים ובין קהלים שונים. המנעד שבין זרמים דתיים וחרדיים שמרניים, הרואים את תורת הקבלה כחסויה מכלל הציבור, לבין העוסקים בנושא ומנגישים אותו למי שרק חפץ מציג מיקרוקוסמוס להבדלים שבין תפיסות במגוון רחב של נושאים בחברה הישראלית. סיור בעיר יוצר חיבורים בין תקופות: המאה ה-16, דור תש"ח, צפת היום; ובין עולמות: מקובלי צפת, אנשי הפלמ"ח, דתיים וחילונים.
לעומת צפת, ראש פינה, המכונה גם ירושלים הגלילית, מציגה את היותה אם מושבות הגליל ואתוס התיישבותי ציוני. על אף גודלה ועל אף השינויים שחלו בה, נשארה ראש פינה מושבה בהגדרתה ובצביונה. נחל ראש פינה, שלמרגלות הר כנען, משמש מעין חיבור בין צפת לראש פינה.
מצפה נמרוד שבמושבה, בנוסף להיותו אתר הנצחה ונקודת תצפית, מספק הזדמנות נאותה לשיח על מור"ק. במורשת הקרב של צה"ל, מקדשים את ערך הרעות. בטקסי זיכרון, נהוג לקרוא את קינת דוד שמספרת על נפילתם של שאול ושל יהונתן בנו על הגלבוע. ההיצמדות דווקא לטקסט זה, העוסק בקרב שאין בו ניצחון, מלמדת על רוח הרעות. בגן הברון בראש פינה (שצורתו מנורה – מדרגות שעולות כקנה מרכזי ושלוש טרסות מכל צד), המדריכות שלנו מקיימות מפגשי מעגל ושואפות לביטוי של חברי הקבוצה בנוגע לקהלים השונים הבאים לצפת ולראש פינה.
אסכם בתיאור תמציתי של מסלול טיול המחבר בין צפת לראש פינה. המסלול מצריך הקפצה ברכב:
צפת: גן המצודה – מדרחוב – רחבת הדווידקה בסמוך לבניין העירייה – רחוב ברובע שמגיחה ממנו סמטת המשיח – כיכר מגנים – חצר בית הכנסת האר"י האשכנזי – סמטת אומנים – בית כנסת אבוהב – מצפה המאירי.
ראש פינה: בית העלמין הישן – מדרגות העולות לאתר השחזור – בית הפקידות וחיזיון אורקולי – גן הברון – בית הכנסת במושבה – מצפה נמרוד – נחל ראש פינה בסיור מעגלי לאורך שלושת מעיינותיו – חניון בית העלמין.
סיור בצפת ובראש פינה מציג סיפורים וחיבורים הקשורים לארץ הזאת, לזהותה היהודית, הציונית והישראלית. הקו המנחה סיור זה הוא הגיוון.