מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
של"ח וידיעת הארץ - מינהלת הטיולים

מדינת ישראל,

משרד החינוך

הפעילות בשדה

share
שתפו עמוד:
הפעילות בשדה

כדי להפוך את הלמידה בבית הספר למשמעותית יותר נכון יהיה להוביל תהליך היוצר חוויה מרגשת, מעצימה ורלוונטית לעולמו של התלמיד. גיוס הכלים הפדגויים של החינוך הבלתי פורמאלי ושילובם בתהליך הלמידה יוצר נוסחה חדשה בתהליכים חינוכיים משלימים. עידוד השותפות של הצוות החינוכי, התלמידים וההורים ('חברת בית הספר') כך שכל פעולת למידה שתתרחש בבית הספר ומחוצה לו תיצרב בזיכרונו של התלמיד כחוויה ייחודית שתהפוך את השיעור הנלמד ל'שיעור לחיים'.

מסע

יש"מ

  • היש"מ בשל"ח בידיעת הארץ - מצגת הסבר על ראציונל היש"מ
  • מעגל של"ח - מסמך ראציונל בנושא מעגל של"ח מאת דן אבידן
  • חוזרים לשטח - הצעות למתודות בשטח הקשורות לסדנות הלימוד
  • הצעה מודולרית לסיור סליחות
  • קובץ סיורים - יום שדה משימתי (יש"מ) - הסיור היומי הינו מסגרת הפעילות המשמעותית ביותר בעבודת מורה של"ח וידיעת הארץ, הן מבחינת הזמן המוקצה לסיור והן מבחינת המסגרת והפוטנציאל החינוכי הטמון בו. הפעילות מחוץ לכיתה מזמנת כר נרחב ללמידה חווייתית ולפעילות חברתית ערכית, כמו גם מפגש בלתי אמצעי עם התופעות במקום התרחשותן. בחוברת מקבץ סיורי יש""מ על כל מרכיביהם, עורכים: אלי שיש, גל כפרי.

גיחה

מתודיקה ופעילויות בשדה

  • בשביל המצוות - בספרון זה מובאות הלכות הנלמדות בכיתה ובאות לידי ביטוי על ידי קיומן בעת הטיול הלכה למעשה. יש חשיבות לחינוך התלמידים, לא רק מהצד הטכני של קיום המצווה, אלא גם להנמקה הרעיונית שלה. 
    כתב, ליקט וערך: אברהם קייזלר.
  • בישולי שדה - בישולי שדה הם פעילות חווייתית, המאפשרת לתלמידים להתנסות בהכנת תבשילים, ואפילו "להמציא" משלהם. הפעילות מזמנת שיתוף פעולה, גיבוש חברתי, ובמיוחד "טעם" של עוד. לכל המתכונים צריך להוסיף מידה גדושה של אמונה ואהבת השדה, והעיקר, יש להקפיד על כללי בטיחות באש, על מנת שלא תיפגע הנאתם של התלמידים מן הפעילות.
    ערכו וכתבו: עמירה ישראלי, צפריר אכד, נילי אלדר, חנוך כליל-החורש, יגאל לוי, איל ברוך ואבי עוז.
  • חדים - חידונים לכל עת - חידות וחידונים הם כלי לימודי חינוכי יעיל המאפשר להקנות לחניכים ערכים ומידע בתהליך למידה מאתגרת תוך כדי התמודדות עם מציאות אניגמאטית.
    החידה והחידוד מהווים כלי ייחודי שנועד לרתק את החניכים, לגרום להם לפעול בהתלהבות תוך הטמעת ידע ולממש את משאבי היצירתיות הטמונים בהם.
    השימוש בחידות ובחידונים ככלי להעשרת הידע והאינטראקציה החברתית – הוא שיטה מובנית שיוצרת פעילות חיונית בתהליך למידה שונה מהמקובל.
    החוברת תהווה אמצעי בידי המורים/המדריכים להעשרת הפעילויות המתקיימות באתרים השונים. לכן, בזמנים שבהם החניכים זקוקים להנעה ולהעשרת הידע והמוח זקוק לאתגר, חידות וחידונים קלילים ומשעשעים משמשים כלי מניע ומהנה.
    פרקי החוברת: ידיעת הארץ, מעגלי השנה, החי, שירים, תנך, פתגמים וניבים