הנחלת זכר השואה מהווה עקרון מוסרי וחינוכי מרכזי בחברה הישראלית, ומשקפת את המחויבות העמוקה לשמירה על זיכרון העבר ולהבטחת עתיד שבו יוכלו דורות ההמשך לזהות ולהבין את השפעת ההיסטוריה על הזהות היהודית. במהלך שבוע הנצחה, המתקיים בין יום הזיכרון לשואה ולגבורה ליום הזיכרון לחללי צה"ל, מתבצעת סדרת פעילויות המוקדשות להנצחת חללי נצר אחרון ואנשי ונשות חסד אחרון.
מפעלים ארציים
אגף של"ח מקיים בכל שנה מגוון מפעלים ארציים בתחומי השדה, הלאום והחברה. מפעלים אלה עוסקים בזכרון והנצחה, הכרת הארץ ותרומה לקהילה ולסביבה. בכל מפעל לוקחים מדי שנה אלפי מש"צים ותלמידי של"ח ומקיימים פעילות ערכית המחברת אותם לעם, לארץ ולמדינה.
נעלה לירושלים
על פי חוזרי מנכ"ל לטיולים (ס"ה9/ (ג)) ו"בשבילי ירושלים" (ס"ו1/ מכ"ז באב התשס"ה), כל תלמיד יבקר בירושלים שלוש פעמים במהלך לימודיו, פעם אחת בכל חטיבת גיל: ביסודי, בחט"ב, ובחט"ע. הסיורים מתקיימים בהתאם למתווה ולרעיונות החינוכיים של "תכנית הליבה להכרת הארץ" ובכפוף לתכניות הרצף היישוביות המתקיימות בכל אחד מהיישובים במחוז.
התכנית "נעלה לירושלים" מציגה תפיסה חינוכית שגובשה והותאמה לשכבות הגיל השונות לצורך הפקת המירב מתהליך לימודי ששיאו הסיור בירושלים.
כחלק מתכנית "נעלה לירושלים" מקיים אגף של"ח יום שיא המתקיים בסמיכות לתאריך יום ירושלים (כ"ח באייר) המציין את איחודה של העיר. במסגרת יום זה עולים לירושלים אלפי בני נוער, מסיירים ברחבי העיר, מבקרים בעיר העתיקה ובכותל המערבי ומסיימים בעצרת חגיגית בבריכת הסולטן.
שבוע הנצחה - חללי נצר וחסד אחרון
-
צעירים ששרדו את השואה ועלו לארץ ישראל, נפלו במהלך מלחמת העצמאות, והם מהווים דוגמה לגבורה ולקרבה על מנת להקים מדינה יהודית עצמאית. התכנית החינוכית "לזכרם של חללי נצר אחרון" מיועדת לתלמידי שכבה ט' במסגרת לימודי של"ח וידיעת הארץ, תלמידים במסגרת הכנות המסע לפולין / ואו שהשתתפו במסעות / מש"צים. מטרתה להעמיק את ההבנה וההכרה בתרומתם ובקורבנותיהם של החללים. פעילויות ההנצחה כוללות צעדות זיכרון וטקסים בבתי עלמין צבאיים, בשיתוף פעולה עם משרד הביטחון.
-
חסידי אומות העולם שהקריבו את עצמם להצלת יהודים במהלך השואה, מהווים דוגמה לאומץ לב ולאנושיות בשעת משבר. הם סיכנו את חייהם ואת חיי משפחותיהם כדי להציל נפשות, ורבים מהם בחרו לעלות לארץ ישראל ולהקדיש את עצמם לבניין המדינה. ההנצחה של חסידי אומות העולם מתבצעת באמצעות שיחות עם שארים ומכרים, פקידת קברים, ופעילויות חינוכיות שמטרתן להביא לידיעת הדור הצעיר את סיפורי הגבורה והקורבן של אלו שעמדו בקו החזית של האנושיות. עיסוק בסוגיות אלו מחזקות את הזיקה למורשת ולהיסטוריה היהודית. הבחינה והעיסוק בעולם הערכים שהניעו את החללים וחסידי אומות העולם לפעולה, והקיום של הנצחה ראויה והכרת תודה, מהווים חלק בלתי נפרד מהמחויבות לשמירה על זיכרון העבר ולהבטחת עתיד בו ערכי חסד, גבורה וקורבן ימשיכו להדריך את דרכנו.
-
- רשימת בתי עלמין וחללי נצר אחרון
- שיעורים באתר נע"ם בנושא נצר אחרון.
- נצר אחרון באתר יזכור.
- כתבה חדשות ערוץ 13 על הפרויקט.
- אתר יד ושם - מפעל ההכרה בחסידי אומות עולם.
- פרויקט חסידי אומות עולם ספרית וינר אונ' ת"א.
- חסד אחרון מפות גוגל - ציון מקום הקברים בבתי העלמין בארץ.
- רשימת בתי העלמין ברחבי הארץ - חסידי אומות העולם.
-
תכנית הדרכה לסיור בשביל המחבר בין יד-ושם והר הרצל במסגרת 'צעדת השביל המחבר' או במסגרת יום סיור עצמאי. התוכנית כוללת שלוש יחידות הוראה והדרכה: יחידת הכנה, תכנית הדרכה בסיור ויחידה מסכמת.
בנוסף, מוצעים עזרי הדרכה: כרזה כיתתית ודפי עבודה אישיים לתלמיד, שיסייעו להעצים את חוויית הלמידה במהלך הצעדה ולאחריה.
תכנון כתיבה: אסף זלצר, ד""ר גיל גרטל, נעם אבן.
ברכות והקדמה, השביל המחבר, רציונאל ותכנית ההדרכה, סיור/צעדה בשביל המחבר ושיעור סיכום, נספחים
של"ח בשבילי ישראל
תלמידי מערכת החינוך מסיירים ומנקים את מסלול הטיול ולוקחים אחריות ב"שבוע אהבה לטבע" בהובלת אגף של"ח וידיעת הארץ ורשות הטבע והגנים.
מעבירים את זה הלאה - ניקיון למליון
מיזם לעידוד השמירה על הניקיון יצירת תהליך ארוך טווח ומתפתח שיהווה "גלגל תנופה" לאומי שיתפרס על פני כחמש שנים לניקיון הארץ, במהלכו ישתתפו התושבים בכלל והתלמידים בפרט מתוך מודעות לחשיבות הניקיון ומניעת השלכת פסולת בשטחים הפתוחים ובשמורות הטבע.
ניקיון המיליון - שיעור הכנה והצעה ליום שדה בנושא
צועדים ומצדיעים
במסגרת יום ההוקרה לפצועי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה מתקיים מיזם צועדים ומצדיעים בו צועדים בני נוער בשבילי הארץ ופוגשים פצועי צה"ל אשר חולקים איתם את סיפורם האישי.
- יום ההוקרה לפצועי צה"ל - אתר האינטרנט המרכז את המידע על יום ההוקרה לפצועי צה"ל וחומרי הוראה בנושא.
- צועדים ומצדיעים - הצעה לשיעור הכנה בנושא פצועי צה"ל
בעקבות בונים חולמים ולוחמים
המוזיאונים השונים של משרד הביטחון הפרושים ברחבי הארץ מציגים את התפתחות הכוח הצבאי של עם ישראל מאז ראשית הציונות המודרנית. ייעודם של מוזיאונים אלה הוא לאצור מוצגים הקשורים בהתפתחות כוח המגן של היישוב בארץ ישראל ובהתפתחות הכוח הצבאי של צה"ל, להמחיש את סיפורי מלחמות העם על הקיום העצמאי בארץ ולהנחיל את מורשת הקרב של כוחות המגן ושל צה"ל.
במסגרת התוכנית יבקרו תלמידי השל"ח באתרי ההנצחה והמורשת של משהב"ט, ייחשפו לסיפוריהם של הלוחמים, יילמדו אודות קשיים ודילמות מוסריות בהן נתקלו הלוחמים.
התוכנית מיועדת לתלמידי שכבת כיתות ח-ט במסגרת לימודי התוכנית החינוכית "דרך ארץ בדרכי הארץ" של של"ח וידיעת הארץ.
תיק מסע לדוגמא ליוצאים במסגרת התוכנית
ערכות הדרכה
ערכות הדרכה המשלבות חומרי רקע אודות המוזיאונים, תמונות רלוונטיות וציטוטים חשובים. חומרים אלו מטרתם לסייע בידי מורי השל"ח אשר ידריכו את תלמידיהם במוזיאונים במסגרת התוכנית.
הנצחת אישים, נשיאים וראשי ממשלה
מערכת החינוך - אגף של"ח ויחידת ההנצחה במשרד ראש הממשלה חברו יחדיו ויציינו בדרך של סיורים בעקבות דמותם, מורשתם ופועלם של הרצל, זאב ז'בוטינסקי ושישה עשר נשיאים וראשי ממשלה שהלכו לעולמם.
ההנצחה היא חלק מחיינו מאבני הבנייה וההיסטוריה שלנו כעם לוחם על הישרדותו ותקומתו לאורך מאות שנים, עוד לפני קום המדינה, מנהיגים, שעיצבו את דמותה של המדינה וסיפור חייהם הוא סיפור תקומת ישראל. המנהיגים שבזכותם נכתבו מסלולים בחוברת הובילו להקמתה של מדינת ישראל. סיפוריהם מזמנים היכרות עם ההיסטוריה הישראלית, ליצירת הזדהות עם מדינת ישראל ולבחינת מושג אחריותנו על הארץ. עיסוק בהנצחה מאפשר מצע חינוכי לעידוד אזרחות פעילה ושינוי חברתי. תהליך לימודי, ערכי וחינוכי שיתבסס על סיפורי החיים של מנהיגים שהלכו לעולמם ויתמודד עם נושאים המעסיקים את החברה הישראלית היום.
המפעל הציוני לדורותיו משקף את אחריותנו כעם למימוש התודעה העצמית של היחיד בזיקתו לארץ, למדינה ולחברה. זהות יהודית-ישראלית מבוססת גם על מכלול הניסיון שהורישו לנו מנהיגנו בדרך של הכרת הארץ, שבילה ונופיה, ערכים, סמלים וזיכרון משותף, הנצחתם תגביר את תחושת שייכות ומחויבות לארץ ולמדינה, בעזרת מסלולי הסיור המוצעים בחוברת תועצם החוויה.
-
-
ימי ההנצחה ייושמו בקיום סיורים סביב דמותם ופועלם של אישים, ראשי ממשלה ונשיאים שהלכו לעולמם ויציינו ביום הפטירה או ביום ההולדת את פועלם וזכרם של המנהיגים בפעילות חינוכית ערכית.
אגף של"ח בשיתוף עם יחידת ההנצחה במשרד ראש הממשלה יסייע בהטמעת התכנית באמצעות היסעים והפקת חוברת סיורים, שמזמנת שיח לימודי ערכי סביב הנצחת דמותם, פועלם ומורשתם של המנהיגים.
-
-
מבואות
מסלולים
- בן גוריון רה"מ הראשון - מערך סיור מודולורי | תל אביב
- משה שרת רה"מ השני - תל אביב | עמק חרוד והגלבוע
- לוי אשכול רה"מ השלישי - הגליל התחתון
- גולדה מאיר רה"מ הרביעית - מרחביה
- יצחק רבין רה"מ החמישי - ירושלים | תל אביב
- מנחם בגין רה"מ השישי - ירושלים | תל אביב
- יצחק שמיר רה"מ השביעי - ירושלים | תל אביב
- אריאל שרון רה"מ האחד עשרה - לטרון
-
מבואות
מסלולים
- חיים וייצמן הנשיא הראשון - ירושלים
- יצחק בן צבי הנשיא השני - הגליל העליון | חורשים
- זלמן שז"ר הנשיא השלישי - ירושלים | הגליל התחתון
- אפרים קציר הנשיא הרביעי - ירושלים | תל אביב
- יצחק נבון הנשיא החמישי - ירושלים
- חיים הרצוג הנשיא השישי - אזור לטרון | ירושלים
- עזר וייצמן הנשיא השביעי- ירושלים
- שמעון פרס הנשיא התשיעי - תל אביב | בן שמן
-
בשנת 2005 התשס"ה התקבל בכנסת חוק זאב ז'בוטינסקי שמטרותיו "להנחיל לדורות את חזונו, מורשתו ופועלו של זאב ז'בוטינסקי, לציין את זכרו ולהביא לחינוך הדורות הבאים ולעיצוב מדינת ישראל, מוסדותיה, יעדיה ודמותה בהתאם לחזונו הציוני."
בהתאם לחוק שהתקבל, תציין מערכת החינוך את יום זאב ז'בוטינסקי בכל שנה ביום י"ב בטבת (12.1.06 בשנה"ל תשס"ו). ביום זה יוקדש זמן בבתי הספר ללימוד פועלו וחזונו הציוני של זאב ז'בוטינסקי.זאב ז'בוטינסקי, שהיה מנהיג ציוני, סופר, משורר, עיתונאי ומתרגם, היה איש רב פנים ופעלים. בעקבות הפרעות בקישינב (1903), הגיע להכרה כי אין לעם היהודי פתרון בגולה אלא רק בהקמת מסגרת מדינית בארץ ישראל וכי יש לפעול לאלתר להפצה ולמימוש רעיון ההגנה היהודית עוד בגולה. שתי תובנות אלה הנחו אותו בפעילותו הציונית ולאורן הצליח לסחוף דור שלם של יהודים ברוסיה, בהביאו להם את בשורת התחייה הלאומית.
ז'בוטינסקי נאבק להקמת בתי ספר עבריים בגולה, שבהם תשלוט השפה העברית. הוא פעל להקמת אוניברסיטה עברית בארץ ישראל, בה, לפי חזונו, ילמדו אלפי תלמידים. כמו כן גיבש משנה סדורה חברתית-כלכלית בדבר בניית חברה מתוקנת בארץ הנביאים.
נאמן לאמונתו כי יהודים צריכים לקחת חלק בהגנה עצמית, פעל ז'בוטינסקי בנחישות למען הקמת "הגדוד העברי הראשון", שהיה לגיון יהודי שפעל במלחמת העולם הראשונה במסגרת הצבא הבריטי למען שחרור ארץ ישראל מידי התורכים. הוא התגייס לאחד מהגדודים הללו ושימש כקצין. בגדודים אלה חברו לראשונה אישים שלימים יעמדו בראש הגנת הישוב היהודי והמדינה שבדרך, כגון: דב הוז, אליהו גולומב ויעקב דורי. כמו כן ארגן ועמד בראש הגנת ירושלים בימי פרעות הדמים בשנת תר"פ (1920) ושימש כמפקד הארגון הצבאי הלאומי.
ז'בוטינסקי היה מנהיג ציוני מוכר, היה חבר ועד הצירים וההנהלה הציונית וממייסדי "קרן היסוד". ב-1923 פרש מהנהגת התנועה הציונית והקים את תנועת הנוער "בית"ר", שקמה במטרה לחנך את הנוער ברוח לאומית וצבאית ואת "ברית הציונים הרוויזיוניסטים" שדגלה בהקמת מדינה עברית בארץ ישראל לאלתר. מאוחר יותר ייסד את ההסתדרות הציונית החדשה.
ז'בוטינסקי צפה את השואה המתקרבת על יהודי אירופה וקרא לפינוי מהיר ומאורגן מארצות הגלות לארץ ישראל, באומרו כי "אם היהודים לא יחסלו את הגולה, הגולה תחסל אותם".מן הראוי שבני הנוער המתחנכים במערכת החינוך בישראל יכירו את דמותו ואת משנתו של זאב ז'בוטינסקי, שהיה אחד מגדולי ההוגים של המחשבה והמעשה הציוני. רבות מהשאלות העומדות במרכז השיח הציבורי בימינו העסיקו את ז'בוטינסקי ובדבריו ניתן למצוא חיוניות ואקטואליות, כאילו נכתבו זה עתה.
על בתי הספר להיערך לקיום פעילות חינוכית-ערכית ברוח חוק ז'בוטינסקי, במסגרת בית ספרית ובמסגרת כיתתית לרבות קיום טקסים העוסקים במשנתו ובמורשתו.
עוד בנושא..
- זאב ז'בוטינסקי "בשדות מולדת" - חוברת שיעורים וסיורים
- אירועי הנצחת זאב ז'בוטינסקי
- קורות חיים
- היחיד והאומה בהגותו
- הרפורמה החברתית בהגותו
- משורר, סופר, מתרגם ועיתונאי
- ז'בוטינסקי ותחיית השפה העברית
- ארבעה בנים במשנתו הציונית של זבוטינסקי
- צדק חברתי
מסלולים
-