מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
של"ח וידיעת הארץ - מינהלת הטיולים

מדינת ישראל,

משרד החינוך

עקרונות הטיול ותפקיד רכז הטיולים

share
שתפו עמוד:
עקרונות הטיול ותפקיד רכז הטיולים

כאן תוכלו למצוא את מסגרת הפעילות של הטיולים במוסד החינוכי. תוכלו להעזר בו על מנת לבנות את תכנית הטיולים הבית ספרית ולהבין לעומק את תפקידו של רכז הטיולים כמרכז הלמידה החוץ כיתתית בבית הספר.

הטיול במערכת החינוך - היבטים פדגוגיים

תוכנית הליבה להכרת הארץ ולאהבת המולדת

"תוכנית הליבה להכרת הארץ ולאהבת המולדת" גובשה בשנים התשס"ו-התשס"ז, על ידי ועדה פנים־משרדית, בהשתתפות כל גורמי המשרד הרלוונטיים וגופי ידיעת הארץ, ואושרה על ידי הנהלת המשרד באפריל 2007.

התוכנית נועדה לעדכן את המסורת שהתפתחה במערכת החינוך מאז היווסדה והובילה דורות רבים של תלמידים להיכרות עם סביבתם הקרובה בפרט ועם חבלי הארץ בכלל.

התוכנית מבטאת את המהות ואת הייעוד העיקריים והייחודיים של הפעילות הנעשית במסגרת הטיולים והסיורים. כנגזר מייעודה, תוכנית הטיולים והסיורים מתפרסת על פני 12 שנות לימוד ומובילה את התלמיד להיכרות שיטתית עם ארץ ישראל.

התוכנית באה למסד את הסיורים להכרת הארץ כמרכיב בליבה החינוכית של מערכת החינוך, בתהליך מובנה החל מכיתה א ועד כיתה י"ב, כחלק מתפיסת העולם החינוכית ומסדר היום של כלל מערכת החינוך, והיא חיונית למימוש מטרות החינוך בישראל.

בית ספר המוגדר כמוסד מטייל רשאי לקיים צעידה מרובת מרחק ובתנאי שהמפקח על המוסד אישר זאת בכתב לאותו טיול ספציפי.

לתוכנית המלאה

  • מטרת התוכנית היא הכרת הארץ ואהבתה וטיפוח מחויבות ואחריות לארץ ישראל - לנוף, לטבע, לאדם ולחברה - ולמדינת ישראל.

    יעדי התוכנית

    1. יעדים בתחום הערכי
      • חינוך לאומי: חיזוק התודעה הלאומית בזיקה לתולדות העם ולמורשתו בארץ ישראל
      • חינוך חברתי: חיזוק המעורבות החברתית והכרת המאחד והמייחד את הפרט בחברה
      • חינוך סביבתי: חיזוק יחס הכבוד והאחריות לסביבה הטבעית והזיקה לארץ, לנופיה, לחי ולצומח.
    2. יעדים בתחום הלימודי
      • למידה בין־תחומית של הנוף, הטבע והאדם בארץ ישראל
      • למידה של סוגיות, תהליכים ונקודות מפנה בתולדות העם בארץ, המפעל הציוני וההוויה הישראלית העכשווית
      • המחשת פרקים מוגדרים מתוך מגוון תחומי הדעת הנלמדים בבית הספר, מתוך למידה חווייתית.
    3. יעדים בתחום האישי-חברתי
      • חיזוק הסובלנות והעזרה ההדדית בין התלמידים
      • גיבוש חברתי של הכיתה והשכבה
      • העצמה אישית בתוך היענות לשונות בין התלמידים
      • טיפוח מנהיגות אצל התלמידים
      • רכישת מיומנויות של מטייל עצמאי.
    4. יעדים בתחום החווייתי-ריגושי
      • חיזוק הקשר הרגשי של התלמיד לנופי הארץ, לאתריה ולתולדותיה
      • יצירת מפגש חווייתי עם הנוף, עם הטבע ועם מגוון התרבויות בארץ ישראל
      • יצירת חוויות אישיות וחברתיות משותפות לכיתה ולשכבה כקבוצה חברתית
      • גיוון הלימודים בדרך פעילה ויצירת חוויות לימודיות מגוונות.
  • הבניית מערך הסיורים להכרת הארץ "מהקרוב לרחוק"

    מערך הסיורים יפותח "מהקרוב לרחוק" מנקודת המבט של הרשות המקומית/מקום מושבו של בית הספר. בבית הספר היסודי יסיירו התלמידים ביישובם ובסביבתם הקרובה. בבית הספר העל־יסודי יכוונו הסיורים לאזורים שכנים ומרוחקים, באופן שבסופו של התהליך יכיר כל תלמיד את מגוון אזורי הארץ על מאפייניהם השונים, ויוכל לקיים את הפסוק: "קום התהלך בארץ לאורכה ולרוחבה" (בראשית י"ג 17).

    שילוב הסיורים בהוויה הערכית חברתית של בית הספר

    כדי להפיק מהסיור חינוך לערכים, התוכנית מגדירה יעדים בתחום הערכי, ועל בית הספר להוסיף עליהם סוגיות שהן רלוונטיות ל"אני מאמין" החינוכי שלו בהתאם לצורך ולהגדיר את הדרכים לעסוק בכל אלה בהכנה, בביצוע ובסיכום של הסיור, על פי שיקול דעתו והשקפתו החינוכית.

    שילוב הסיורים בתוכניות הלימודים של בית הספר

    בנופי ארצנו מגולמים תכנים רבים הנלמדים בתוכניות הלימודים הקיימות בבית הספר, והסיור להכרת הארץ מזמן הדגמת תופעות, נושאים ומושגים מתוך תוכניות הלימודים הקיימות ומקל על הבנתם.

מטרות ויעדי הטיול

כאן מפורטים ראציונל הטיול כאירוע חינוכי ויעדי הטיול בתחום הלימודי, הערכי, החברתי והריגושי. 

  • הכרת הארץ ואהבתה, טיפוח מחויבות ואחריות לארץ ישראל (לנוף, לטבע, לאדם ולחברה) ולמדינת ישראל.

  • יעדים בתחום הלימודי

    • למידה בין תחומית של הנוף, הטבע והאדם בארץ ישראל.
    • למידה בשדה של סוגיית (תהליכים ונקודות מפנה) בתולדות העם בארץ ישראל ובהוויה הישראלית העכשווית .
    • המחשת פרקים מוגדרים מתוך מגוון המקצועות הנלמדים בבית הספר.
    • רכישת מיומנות וצרכנות נבונה בטיול כחלק מתרבות הפנאי.

    יעדים בתחום החינוכי-ערכי

    • חינוך לאומי - חיזוק תודעה לאומית בזיקה לתולדות העם ומורשתו בארץ ישראל.
    • חינוך חברתי – חיזוק המעורבות החברתית והכרת המאחד והמייחד את הפרט בחברה.
    • חינוך סביבתי- חיזוק יחס של כבוד ואחריות לסביבה הטבעית וזיקה לארץ, לנופיה, לחי ולצומח.

    יעדים בתחום האישי-חברתי

    • חיזוק סובלנות ועזרה הדדית בין התלמידים.
    • גיבוש חברתי של הכיתה.
    • חיזוק העצמיות תוך היענות לשונות שבין התלמידים.
    • טיפוח מנהיגות אצל התלמידים.

    יעדים בתחום החוויתי-ריגושי

    • חיזוק הקשר הרגשי החיובי בין התלמיד לנופי הארץ, אתריה ותולדותיה.
    • יצירת חוויות אישיות וחברתיות משותפות.
    • גיוון בשגרת הלימוד בבית הספר.
    • מפגש חוויתי עם יופי הנוף, הטבע והתרבות האנושי בארץ ישראל.

    יעדים בתחום החינוך הדתי

    • התנסות בסוגיות של התנהגות דתית ושמירת אורח החיים הדתי בשטח
    • הכרת הארץ והטיול בה כערך דתי בבחינת קום והתהלך בארץ לאורכה ולרוחבה.
  • הטיול השנתי הנו אירוע חינוכי המתקיים מחוץ לכותלי בית הספר. הטיול הינו חלק מהמערך הלימודי – חינוכי של בית הספר ונגזר ממנו ונמצא בזיקה ישירה להוויה החינוכית, לאקלים ולתרבות הבית ספרית. לפיכך מורי בית הספר יהיו שותפים בכל שלבי הביצוע של הטיול ויראו בו אירוע חינוכי לימודי רב חשיבות.

    פעילויות החינוכיות בטיול כוללות היבטים ערכיים, חברתיים או תוכניים. פעילויות אלה יבוצעו ברצף המתחיל בבית הספר, מגיע לשיא בטיול ונמשך בבית הספר,לאחר החזרה מהטיול.

    השגת המטרה במהלך 12 שנות לימוד, יבנו בתי הספר תוכנית טיולים מקפת, רב-שנתית. התוכנית תהיה בנויה משני מחזורי טיול: מחזור בית הספר היסודי – כיתות א'-ו' ומחזור בית הספר העל-יסודי כיתות ז'-י"ב.

    בית הספר יקבע לעצמו מערכת של אמות מידה חינוכיים אשר תכתיב את מסלולי  הטיול, תוכניהם ואת ההתפתחות הספיראלית לאורך שכבות הגיל המצויות בבית הספר, בהתחשב בהנחיות ובקווים המנחים לתכנון שיפורטו בהמשך.

    תכנית ישולבו נושאים / מושגים שיש להמחישם בסביבת הלימוד החוץ כיתתית , אך בשל ריחוקם ניתן למצוא תחנת לימוד תואמת רק במהלך הטיול לדוגמה: ביקור במקומות ההתרחשות של אירועים נלמדים.

    בית הספר יגזור לעצמו את מטרות הטיול מתוך מטרת העל ויעדיה,יגדיר ויבחן את עצמו לגבי השגתן בתוכנית הטיולים השנתית והרב השנתית. בתכנית הטיולים יש להצביע באופן ברור על הקשר שבין מטרות הטיול הספציפיות למטרות תוכניות הלימודים הבית ספריות שהוגדרו לשכבות הגיל המסוימת ולתקופת השנה המסוימת.

    להתאים את תכנית הטיולים ליכולת הקוגניטיבית, הרגשית והפיסית של שכבת הגיל בה נערך הטיול.

    צורך ההכרות עם יחידת הנוף המסוימת יעורבו בתהליך התכנון וביצוע הסיור כל המורים.

    די ליצור מערך טיולים מתואם בין בתי הספר השונים נדרשת מעורבות של הרשות המקומית בתהליך התכנון, כך שבמעבר של התלמיד מבית הספר היסודי לחטיבת הביניים, וממנה לחטיבה העליונה יווצר רצף סביר, תמנע כפילות מיותרתויינתן מענה לתהליך שיטתי של הכרת הארץ.

תפקידי רכז הטיולים בבית הספר

כאן מפורטים דרישות התפקיד ותפקידיו השונים של רכז הטיולים. כמו כן, תוכלו חומרי עזר בנושא הלמידה החוץ כיתתית.

    1. מוודא שהמועצה הפדגוגית של בית הספר תדון בנושא הטיולים לפחות פעם בשנה, בדרך כלל בעת התכנון של שנת הלימודים הבאה.
    2. מסייע בנושאים הקשורים לסיורים בסביבה הקרובה ("שעת סיור") ועוזר למפות את סביבת בית הספר.
    3. מסייע בהדרכה ובהכוונה של המורים מתחומי הדעת השונים לקראת הטיולים.
    4. מסייע בידי רכזי השכבות ותחום הדעת בתכנון השנתי הכללי. 
    1. הרכז מעדכן את המורים בכל הנוגע לטיולים – ההוראות המעודכנות בחוזרי המנכ"ל, ענייני ביטחון ובטיחות, פרסומים, השתלמויות וכדומה.
    2. מוודא שלפחות באחת מאספות ההורים הכיתתיות השנתיות (רצוי בתחילת השנה) יוסבר נושא הטיולים.
    3. מכין בכל שנה את תיק הטיולים הבית ספרי הכללי ומנהל אותו. בתיק הטיולים יימצאו: תכנון כל טיול, פעולות הכנה וסיכום וכן לקחים והמלצות בעקבות ביצוע הטיולים באותה שנת לימודים.
    4. יסייע לאחראי הטיול בהכנת תיק טיול ויוודא מסירת כל מסמכי התיאום מול נותני השירותים והאתרים שבתשלום לאחראי הטיול הספציפי שנקבע.
    5. יסייע לאחראי הטיול בהוצאת הטיול.
    6. מוודא מינוי אחראי טיול בכתב על ידי מנהל בית הספר.
    7. מסייע לאחראי הטיול בהכנת תוכנית הטיול, הכוללת תיאור מפורט של המסלול, וכן את לוח הזמנים, את שמות המלווים והערות אחרות חשובות מבחינת הבטיחות והביטחון. תוכנית הטיול תכלול התייחסות לנושא ההנגשות וההתאמות הנדרשות להשתתפותם של תלמידים עם צרכים מיוחדים וההיערכות לטיול בהתאם.
    8. מסייע למנהל ולמורים בענייני ארגון הטיול והוזלתו. 
    9. מוודא שתוכנית הטיולים הבית ספרית תישלח לאישור מפקח בית הספר וּועדת הטיולים המחוזית.
    10. יוזם פעולות נוספות הקשורות בטיולים, כגון קיום "פינת מולדת" או "פינת הטיול" בלוחות המודעות בכיתות או בלוח המרכזי בבית הספר.
    11. מדווח, בתיאום עם מנהל בית הספר למפקח הכולל, לוועדת הטיולים, למטה הטיולים ולגורמים נוספים, כפי שיידרש, על תכנון ועל ביצוע של טיולים בבית הספר.
    12. מדווח לחדר המצב לטיולים או לוועדת הטיולים המחוזית על מפגע או על בעיה בטיחותית או ביטחונית בהתאם לדיווח של אחראי טיול שנתקל במפגע (כגון מכשול בשביל בטיול או בור שנפער במסלול) בזמן הטיול.
    13. משמש איש קשר בין בית הספר לבין הגופים המספקים שירותי טיילות ומוודא את קיום התנאים המופיעים בהסכם ההתקשרות בין המוסד/הרשות/הבעלות לחברת הטיולים.
    14. מוודא באופן שוטף אל מול הלשכה לתיאום טיולים וחדר המצב את רשימת המורשים לפנות ללשכה לתיאום טיולים ולחדר המצב.