מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
מינהלת הטיולים, של"ח וידיעת הארץ
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

עקרונות הטיול ותפקיד רכז הטיולים

share
שתפו עמוד:
עקרונות הטיול ותפקיד רכז הטיולים

כאן תוכלו למצוא את מסגרת הפעילות של הטיולים במוסד החינוכי. תוכלו להעזר בו על מנת לבנות את תכנית הטיולים הבית ספרית ולהבין לעומק את תפקידו של רכז הטיולים כמרכז הלמידה החוץ כיתתית בבית הספר.

תוכנית הליבה ועקרונות לתכנון רב שנתי

כאן מפורטים כל מרכיבי תכנית הליבה להכרת הארץ ואהבת המולדת מגן ועד יב' והעקרונות על פיהם תוכלו לבנות תכנית טיולים רב שנתית המותאמת למיקום ואופי בית הספר ועומדת בהנחיות משרד החינוך. 

תוכנית הליבה להכרת הארץ ואהבת המולדת מגן ועד י"ב

מהקרוב לרחוק

בבית הספר היסודי מוקד התייחסות יהיה הישוב של התלמיד, סביבתו ואזורים שכנים. בחינוך העל-יסודי המוקד יהיה הכרות עם ארץ ישראל בהיבטים מגוונים.

    • בכיתות א'-ד' הטיולים יתקיימו במעגל של כשעה נסיעה מבית הספר.
    • בכיתות ה'-ו' הטיולים יתקיימו במעגל של עד כשעתיים נסיעה מבית הספר. בתי הספר בכל ישוב ימפו את האתרים הפוטנציאלים לטיול בסביבתם ויכינו תכנית מתאימה לכלל הישוב.
    • בכיתות ז'-י"ב הטיולים יכוונו להכרות עם חבלי ארץ הרחוקים ממקום מגוריו של התלמיד ועם תופעות טבע ואדם המאפיינים את ארץ ישראל. 
  • מן הראוי שכל תלמיד יכיר לאורך שנות הלימודים אתרים ונופים בשילוב של מרכיבי הדומם (מסלע ,תבליט) החי הצומח והאדם המאפיינים כל אחד מהאזורים השונים.

    • נוף געשי (גולן, הרמות המזרחיות בגליל).
    • נוף הררי ים-תיכוני (גליל, ההר המרכזי).
    • מישור החוף – נופי כורכר וחולות שפלה.
    • נוף מדברי
    • מצוקים ובקעה (הבקעה וים המלח).
    • נוף הרי אילת
  • במקביל להיכרות עם צורות הנוף השונות יערכו התלמידים היכרות עם אתרים מתקופות שונות.

    מן הראוי שכל תלמיד יכיר לאורך שנות הלימודים אתרים המאפיינים כל אחת מהתקופות השונות.

    האתרים הרשומים כאן בסוגריים הם דוגמאות בלבד. לא הבאנו כאן אתרים מירושלים מכיוון שירושלים זוכה להתייחסות מיוחדת בהמשך:

    • התקופה הפרה-היסטורית (מערות הכרמל...).
    • תקופת המקרא (תל חצור, מגידו, באר שבע וערד
    • בית שני (קיסריה, מצדה).
    • התקופה הרומית-ביזאנטית, תקופת המשנה והתלמוד (ציפורי, בית שאן
    • בית שערים, כורזין, בית גוברין, מערות מסתור).
    • התקופה המוסלמית (רמלה).
    • התקופה הצלבנית (מונפורט, עכו, כוכב הרוחות).
    • התקופה הממלוכית (יפו, עכו).
    • התקופה העותומאנית כולל המאה ה-י"ט (יפו, באר שבע, צפת, חיפה, טבריה).
    • תקופת המנדט (תל-אביב, חיפה).
    • ביקור באתרי התיישבות ובאתרי פולחן
  • אתרי התיישבות

    מושבה מהעלייה הראשונה, ישוב חומה ומגדל, קיבוץ או מושב,מצפה (ישוב קהילתי), כפר מסורתי (ערבי או דרוזי), עיר עתיקה, עיירת פיתוח ואתרי פולחן כגון: קבר, מסגד, כנסייה, בית כנסת.

    אתרי מורשת קרב ממלחמות ישראל

    יש לשאוף לכך שבכל חטיבת גיל (יסודי, חט"ב, חט"ע) יבקרו התלמידים באתרי מורשת קרב ממלחמות ישראל.

    אתרי פיתוח לאומיים

    יש לשאוף לכך שבכל חטיבת גיל (יסודי, חט"ב, חט"ע) יבקרו התלמידים באתרי פיתוח לאומיים כגון: מפעלי תעשייה, נמל, תחנת כוח, יערות קק"ל, המוביל הארצי.

    שמורת טבע וגנים לאומיים

    יש לשאוף לכך שבכל חטיבת גיל (יסודי, חט"ב, חט"ע) יבקרו התלמידים בשמורות טבע וגנים לאומיים.

    ביקור במוזיאונים

    יש לשאוף לכך שבכל חטיבת גיל (יסודי, חט"ב, חט"ע) יבקרו התלמידים במוזיאונים.

    אתרי מים

    יש לשאוף לכך שבכל חטיבת גיל (יסודי , חט"ב , חט"ע) יבקרו התלמידים באתר מים מסוג אחר לדוגמא: מקורות הירדן , עמק החולה, כינרת, ים המלח.

  • במהלך 12 שנות לימוד יבקרו התלמידים לפחות שלוש פעמים בירושלים – ביקור בכל שכבת גיל (בית הספר היסודי , חטיבת הביניים והחטיבה העליונה ).

    הטיול בירושלים יכללו, בין השאר: תצפית על הר-הבית, ביקור בכותל המערבי, ביקור בקריית הלאום, ביקור בהר הרצל וביד-ושם.

מטרות ויעדי הטיול

כאן מפורטים ראציונל הטיול כאירוע חינוכי ויעדי הטיול בתחום הלימודי, הערכי, החברתי והריגושי. 

  • הכרת הארץ ואהבתה, טיפוח מחויבות ואחריות לארץ ישראל (לנוף, לטבע, לאדם ולחברה) ולמדינת ישראל.

  • יעדים בתחום הלימודי

    • למידה בין תחומית של הנוף, הטבע והאדם בארץ ישראל.
    • למידה בשדה של סוגיית (תהליכים ונקודות מפנה) בתולדות העם בארץ ישראל ובהוויה הישראלית העכשווית .
    • המחשת פרקים מוגדרים מתוך מגוון המקצועות הנלמדים בבית הספר.
    • רכישת מיומנות וצרכנות נבונה בטיול כחלק מתרבות הפנאי.

    יעדים בתחום החינוכי-ערכי

    • חינוך לאומי - חיזוק תודעה לאומית בזיקה לתולדות העם ומורשתו בארץ ישראל.
    • חינוך חברתי – חיזוק המעורבות החברתית והכרת המאחד והמייחד את הפרט בחברה.
    • חינוך סביבתי- חיזוק יחס של כבוד ואחריות לסביבה הטבעית וזיקה לארץ, לנופיה, לחי ולצומח.

    יעדים בתחום האישי-חברתי

    • חיזוק סובלנות ועזרה הדדית בין התלמידים.
    • גיבוש חברתי של הכיתה.
    • חיזוק העצמיות תוך היענות לשונות שבין התלמידים.
    • טיפוח מנהיגות אצל התלמידים.

    יעדים בתחום החוויתי-ריגושי

    • חיזוק הקשר הרגשי החיובי בין התלמיד לנופי הארץ, אתריה ותולדותיה.
    • יצירת חוויות אישיות וחברתיות משותפות.
    • גיוון בשגרת הלימוד בבית הספר.
    • מפגש חוויתי עם יופי הנוף, הטבע והתרבות האנושי בארץ ישראל.

    יעדים בתחום החינוך הדתי

    • התנסות בסוגיות של התנהגות דתית ושמירת אורח החיים הדתי בשטח
    • הכרת הארץ והטיול בה כערך דתי בבחינת קום והתהלך בארץ לאורכה ולרוחבה.
  • הטיול השנתי הנו אירוע חינוכי המתקיים מחוץ לכותלי בית הספר. הטיול הינו חלק מהמערך הלימודי – חינוכי של בית הספר ונגזר ממנו ונמצא בזיקה ישירה להוויה החינוכית, לאקלים ולתרבות הבית ספרית. לפיכך מורי בית הספר יהיו שותפים בכל שלבי הביצוע של הטיול ויראו בו אירוע חינוכי לימודי רב חשיבות.

    פעילויות החינוכיות בטיול כוללות היבטים ערכיים, חברתיים או תוכניים. פעילויות אלה יבוצעו ברצף המתחיל בבית הספר, מגיע לשיא בטיול ונמשך בבית הספר,לאחר החזרה מהטיול.

    השגת המטרה במהלך 12 שנות לימוד, יבנו בתי הספר תוכנית טיולים מקפת, רב-שנתית. התוכנית תהיה בנויה משני מחזורי טיול: מחזור בית הספר היסודי – כיתות א'-ו' ומחזור בית הספר העל-יסודי כיתות ז'-י"ב.

    בית הספר יקבע לעצמו מערכת של אמות מידה חינוכיים אשר תכתיב את מסלולי  הטיול, תוכניהם ואת ההתפתחות הספיראלית לאורך שכבות הגיל המצויות בבית הספר, בהתחשב בהנחיות ובקווים המנחים לתכנון שיפורטו בהמשך.

    תכנית ישולבו נושאים / מושגים שיש להמחישם בסביבת הלימוד החוץ כיתתית , אך בשל ריחוקם ניתן למצוא תחנת לימוד תואמת רק במהלך הטיול לדוגמה: ביקור במקומות ההתרחשות של אירועים נלמדים.

    בית הספר יגזור לעצמו את מטרות הטיול מתוך מטרת העל ויעדיה,יגדיר ויבחן את עצמו לגבי השגתן בתוכנית הטיולים השנתית והרב השנתית. בתכנית הטיולים יש להצביע באופן ברור על הקשר שבין מטרות הטיול הספציפיות למטרות תוכניות הלימודים הבית ספריות שהוגדרו לשכבות הגיל המסוימת ולתקופת השנה המסוימת.

    להתאים את תכנית הטיולים ליכולת הקוגניטיבית, הרגשית והפיסית של שכבת הגיל בה נערך הטיול.

    צורך ההכרות עם יחידת הנוף המסוימת יעורבו בתהליך התכנון וביצוע הסיור כל המורים.

    די ליצור מערך טיולים מתואם בין בתי הספר השונים נדרשת מעורבות של הרשות המקומית בתהליך התכנון, כך שבמעבר של התלמיד מבית הספר היסודי לחטיבת הביניים, וממנה לחטיבה העליונה יווצר רצף סביר, תמנע כפילות מיותרתויינתן מענה לתהליך שיטתי של הכרת הארץ.

רכז הטיולים והלמידה מחוץ לביה"ס

כאן מפורטים דרישות התפקיד ותפקידיו השונים של רכז הטיולים. כמו כן, תוכלו חומרי עזר בנושא הלמידה החוץ כיתתית.

  • נושא בתפקיד "רכז הטיולים" יהיה בעל הסמכה באחד מתחומי הדעת הבאים, התואמת לחטיבת הגיל בה מועסק:

    • מורה של"ח
    • גאוגרפיה/ מולדת, חברה ואזרחות
    • הסטוריה של א"י, לימודי א"י
    • גאולוגיה, בוטניקה, זאולוגיה של א"י
    • מקרא וארכיאולוגיה
    • לימודי הסביבה

    הרכז יהיה בוגר השתלמות בת 60 שעות להכשרת רכזי טיולים ולמידה מחוץ לביה"ס במסגרת לימודי תעודה מטעם המשרד. לחילופין, בעל תעודת הוראה בתחום של"ח.

    הרכז ישא בתפקידו לא פחות מ-3 שנים. מידי שנה יתחדש מינויו של "רכז הטיולים" בתנאי, שיעמוד בהשתלמויות שנתיות, בהן יחוייב.

    הפיקוח על קיום ההנחיה יהיה באמצעות המפקחים הכוללים, המאשרים את גמולי הריכוז בבתי הספר.

  • בתחום הפדגוגי

    יוודא שלפחות פעם בשנה תדון המועצה הפדגוגית של בית הספר בנושא הטיולים והלמידה מחוץ לביה"ס. בדרך כלל תכנון שנה"ל הבאה.

    בנושא "שעת הסיור" יסייע הרכז למנהל בית הספר ולמורים למפות את סביבת ביה"ס, להכין "תיק שטח" שבו ייכללו מידע מרבי על אפשרויות הלימוד מחוץ לביה"ס תוך ניצול סביבתו הקרובה, לפי המקצועות השונים.

    יסייע בהדרכת והכוונת המורים מתחומי הדעת השונים, תוך חידוד תשומת ליבם למאגרי הנתונים שבתוך "תיק השטח" והדגשת תופעות עונתיות שראוי להתייחס אליהן, על פעולות קהילתיות אפשריות ועוד.

    בנושא "הטיול החודשי" יסייע הרכז בידי רכזי השכבות והמקצוע בתכנון שנתי כללי. יתחשב בצורכי המחנכים והמורים המקצועיים, יעודד את המורים לנצל את הסביבה הקרובה לצורכי הלימוד, לבצע פעילויות חינוכיות, חברתיות בשדה ובקהילה ולערוך סיורים לימודיים שיש בהם שילוב של מקצועות לימודיים שונים.

    ארגון העבודה בביה"ס

    אחראי על עדכון המורים בכל הנוגע לטיולים: הוראות המנכ"ל המעודכנות, ענייני בטחון ובטיחות, פרסומים, השתלמויות וכדומה.

    כמו כן, יעודד מורים להשתתף בהשתלמויות בנושא הטיולים.

    יוודא שלפחות באחת מאסיפות ההורים-הכיתתיות-השנתיות, יוסבר (רצוי בתחילת השנה) נושא הטיולים ויעודדו הורים להשתתף ולסייע.

    ינהל את תיק הטיולים הבית ספרי. בתיק הטיולים ימצאו: תכנון כל טיול, פעולות הכנה וסיכום וכן לקחים והמלצות מביצוע הטיול בעבר שניתנו ע"י מורים אחרים.

    הרכז יביא את התיק לעיון המורים לפני ביצוע הטיול.

    בנושא "הטיול הארוך" ידאג לקיים דיון במועצה הפדגוגית בבית הספר, בתכנון רב שנתי של "טיולים שנתיים" ואישורם, בהתאם לתוכנית הטיולים המחוזית ובתאום עם בתי הספר המזינים והמוזנים.

    יסייע בתכנון ופירוט הטיולים למשך שנה, בתיאום עם המורים ועם המחנכים, בקביעת הימים ובחלוקת מועדי הטיולים במשך כל השנה במידה שווה, ככל שניתן.

    רכז הטיולים והמנהל יקבלו מהאחראי לטיול את תכנית הטיול (בכתב), שתכלול תאור מפורט של המסלול, לוח זמנים, שמות המלווים והערות אחרות שהן חשובות מבחינת הבטיחות.

    המנהל ורכז הטיולים יאשרו בכתב את התוכנית, ויציינו איסורים מיוחדים מטעמי ארגון ובטיחות. העתק התוכנית יושאר בבית הספר.

    לפני היציאה ידווח האחראי על הטיול לרכז הטיולים ולמנהל על ביצוע כל ההכנות, יעדכנם בפרטי הטיול, תקלות או שינויים שנוצרו.

    פעילות מול גורמי המשרד והמחוז

    יקשר בין ועדת הטיולים המחוזית לבין בית הספר.

    יזום פעולות נוספות הקשורות בטיולים, כגון חוגי טיולים, טיולי הורים וילדים, טיולי חבר המורים, קיום "פינת מולדת" או "פינת הטיול" בלוחות המודעות בכתות או בלוח המרכזי.

    ידווח, לאחר סיכום עם מנהל בית הספר, למפקח הכולל ולגורמים נוספים, כפי שיידרש, על תכנון ועל ביצוע של טיולים בבית הספר.

    הרכז ידווח ל"חדר המצב" לטיולים או למינהלת הטיולים על מפגע או על בעיה בטיחותית או ביטחונית שנתקל בה בזמן הטיול.

    עבודה מול גורמי חוץ

    יסייע למנהל ולמורים בענייני ארגון הטיול והוזלתו ע"י מסע נודד / כוכב הכולל לינת שטח, ארגון לינות בבתי ספר באזורי הטיול (תמורת אירוח כיתות מבתי ספר אחרים), שילוב רכב שישמש כמה כיתות, הסעה ברכבת, החזקת ציוד לבישול  וכדומה.

    יהיה איש קשר בין בית הספר לבין חברות הטיולים ופעולתם בהתאם להוראות חוזר מנכ"ל.

    כמו כן לגופים ציבוריים העוסקים בידיעת הארץ, כמו החברה להגנת הטבע, יד יצחק בן צבי, קק"ל, אגודת אכסניות הנוער ואחרים. זאת במגמה להציע לתלמידים פעולות נוספות, כמו חוגי סיור, חוגי טבע וכו'.