מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
של"ח וידיעת הארץ - מינהלת הטיולים

מדינת ישראל,

משרד החינוך

חדר המצב של משרד החינוך חדר המצב פעיל 24 שעות ביממה

חזרה לקטלוג

מליפתא לעמק שורק ונחל הצופים - ההר כערש האומה

share
שתפו עמוד:
מליפתא לעמק שורק ונחל הצופים - ההר כערש האומה
אזור: ההר המרכזי
תת אזור: הרי ירושלים
דרגת קושי: בינוני
עונות מומלצות: סתיו, חורף, אביב, קיץ
מעגלי: לא
אפשרות כניסה למים: כן
נגישות לכיסא גלגלים: לא
נגישות לתחבורה ציבורית: כן
מסלול נושאי: השביל של"חם

תיאור המסלול

אורך המסלול: כ - 4.5 ק"מ

תחילת המסלול ביציאה מירושלים, ליד תחנת הדלק של "סונול". משם נרד בגשר הולכי הרגל לכיוון צפון-מערב, לעבר שרידי הכפר ליפתא. נחצה את הכביש ונרד לכיוון המעיין בשביל המסומן בכחול עד להתפצלות שבילים )2(, שם נצפה אל עמק שורק ואל ההרים הנישאים בכיוון צפון-מערב. משם נרד בשביל המסומן בכחול אל עבר עין נפתוח, הוא עין ליפתא )1(. מנקודה זו, נתקדם צפונה עם השביל אל חורבות הכפר, אל בורות מים )0( ואל הטרסות )5( עד הגיענו אל כביש הגישה אל עינות תלם, שם נפנה מערבה )שמאלה(, נלך מרחק של כשלוש מאות מטרים עד לחיבור השביל עם דרך כורכר הפונה מזרחה עם התוואי של נחל שורק. נמשיך מזרחה עם הנחל עד לפנייה דרומה )ימינה(, שם נעלה לעבר הגבעה שעליה מצפור קק"ל, גבעת מי נפתוח )5(. מהגבעה נמשיך בשביל במקביל לתוואי נחל שורק אל הכניסה למנהרת הבטון )/( העוברת מתחת לכביש רמות ולכביש בגין. נלך בתוך מנהרת הבטון, וכמאה מטרים לפני סופה נפנה ימינה בהסתעפות, אל נחל צופים, ונמשיך אל היציאה מהמנהרה )7( שמתחת למבנה של השירות הווטרינרי. נעלה במעלה הנחל מזרחה, עד החיבור עם שביל לאופניים )8(, נמשיך לאורך הנחל עד למחצבה שבה גת )9(. במהלך ההליכה לאורך הנחל, נראה ממצאים ארכאולוגיים ושרידי חקלאות קדומה: טרסות, גתות, מערות קבורה ומחצבות. משם, בנ"צ 44041/61261 )רשת חדשה(, נמשיך בשביל עד לפנייה לכיוון מגרש כדורגל ולכיוון מגדל תכלת הבולט לעין מדרום )מימין( לשביל. שם נפנה ונעלה בגיא דרומה, לכיוון גן החמישה-עשר )20(. ממנו נמשיך לרחוב פארן, אל נקודת הסיום.

הוראות הגעה

ליפתא

טיול לאחר גשם

כן

מוגבל מחשש לשיטפונות

לא

מאושר לטיול בעומס חום

לא

תשלום

לא

אתרי לינה סמוכים

חניון בני ציון, הקסטל, חורבת סעדים

חשוב לדעת

המסלול מעט שינה אופי מאז כתיבתו - חלק גדול הפך למעין פארק עירוני