הרכבל הראשון והמנהרה הסודית בירושלים | גיליון 12
רבים מתושבי ירושלים ומהמבקרים בה נחשפו במשך השנים לסיפורו של הרכבל הירושלמי הראשון (ובינתיים גם האחרון). מהרכבל היה אפשר לצפות אל הכביש העובר בסמוך לגיא בן הינום ואל ברכת הסולטן. במקום שבו היה, נמצא כיום במוזאון הנקרא על שמו "מוזיאון הרכבל". המוזיאון ממוקם בצמידות למלון הר ציון, הסמוך לסינמטק הירושלמי, למרכז מורשת בגין ולשכונת משכנות שאננים.
הרכבל הקטן והצר קישר בין מוצב הר ציון, שנותר מבודד במזרח העיר, בצמוד לחומה הדרומית-מערבית של העיר העתיקה, למבנה מלון הר ציון כיום, שעמד בגבולה המערבי של העיר ועל הקו העירוני עד ליוני 1967 וששימש את מערך הסיוע ללחימה ולהגנה על הר ציון במלחמת העצמאות.
הרכבל, שזכה לכינוי הסודי "דרך אבשלום", הוקם בדצמבר 1948 הודות ליוזמתו של קצין ההנדסה של חטיבת עציוני, אוריאל חפץ, והודות לכישרונו. חפץ היה דמות מרשימה והוא תרם ופעל רבות למען ביטחון ישראל.
הרכבל סיפק פתרון יצירתי להעברת ציוד לחימה, מזון ותרופות ללוחמים הנצורים בהר ואף לחילוץ נפגעים בעת הצורך. באמצעות הרכבל – שנע על כבל פלדה יחיד באורך של כמאתיים מטר ובגובה של כחמישים מטר מעל גיא בן הינום – היה אפשר להעביר משאות במשקל כולל של עד 250 ק"ג ובמהירות של כשתי דקות מקצה לקצה. זאת הודות למיומנותם של החיילים שעמדו בכל אחת משתי העמדות ומתחו את הכבל בלילה לשם הפעלת הרכבל והנמיכוהו עת לא היה בשימוש שלא ייחשף לעיני האויב הירדני שחלש על השטח מעמדותיו שעל חומות העיר העתיקה. הרכבל אפשר העברת משאות וניוד לוחמים במהירות רבה לאין שיעור מאשר העברתם בתעלת הקשר הרדודה והמאוימת שבה השתמשו קודם להקמתו וקודם לפתיחת מנהרת הר ציון בשנת 1950.
ביום ירושלים ה-54, לפני שנתיים, נחנכה מחדש מנהרת הר ציון בירושלים בטקס מרגש בנוכחות השר לירושלים ומורשת, הרב רפי פרץ, וראש העיר, משה ליאון. לא מדובר במנהרה המנציחה את הלוחם והסייר האגדי מאיר הר ציון ז"ל, ואף לא בחלק מכביש המנהרות או מנתיבי בגין המקשרים את צפון העיר עם דרומה בואכה גוש עציון. מנהרת הר ציון היא מנהרה צרה וקצרה המיועדת למעבר רגלי בלבד. ממנהרה זו נשתמרו חמישים מטרים בלבד לאחר איחוד העיר בתום מלחמת ששת הימים. המנהרה נחצבה בשנת 1950, לאחר מלחמת העצמאות. היא יצאה משכונות ימין משה ומשכנות שאננים והגיעה עד לגרם המדרגות "מעלות בני", הקרוי על שם בני מהרשק, שהיה קצין התרבות של הפלמ"ח והשתתף בכיבוש ההר. משם המשיכה המנהרה עד הכניסה לבית הספר גובאט שבמורדות המערביים של הר ציון, שבו שכן המוצב הצבאי.
במקור, נועדה מנהרת הר ציון לשמש תעלת קשר מוגנת ונסתרת ללוחמים שנדרשו לעבור מחלקה המערבי של ירושלים למוצב הר ציון שבחלק המצומצם, הנצור והמכותר ברובו שעל ההר. מתחם זה נותר בידי מדינת ישראל במזרחה של העיר לאחר שהרובע היהודי נפל והעיר העתיקה נכבשה כולה על ידי הלגיון הערבי הירדני בשנת 1948.
עד לחשיפת המנהרה, לשיקומה ולפתיחתה המחודשת למעבר הולכי רגל, היה מיקומה חבוי בצלע ההר וסיפורה עלום לרבים מאזרחי ישראל ומתושבי ירושלים. מיקומה והתוואי המדויק שלה – שהיה נסתר באותן שנים מעיני צלפי הלגיון הירדני שאיימו לפגוע בכל דמות העולה בהר ויורדת ממנו, איום שהוסר רק לאחר שחרור ירושלים מכיבושם בן 19 השנים במלחמת ששת הימים – נחשף במלואו, נוקה ושופץ וכעת הוא מספר את מאורעות התקופה, מעניק חוויית טיפוס רגלית לעיר העתיקה ואף מקצר את הדרך אליה לבאים מכיוון גיא בן הינום וברכת הסולטן.
התעלה המקורה והממוגנת בטון אפשרה תנועה חופשית ובטוחה, ודאי יחסית לחלופות האחרות שעמדו לרשות הלוחמים עד למלחמת ששת הימים, עת שוחררה ירושלים וחוברה לה יחדיו. קודם להקמתה, נאלצו הלוחמים להסתכן בטיפוס חשוף, במידה זו או אחרת, על ההר – בין טיפסו במדרגות, בין העפילו בתעלת הקשר הרדודה ובין התקדמו בשטח הפתוח. גם השימוש ברכבל המפורסם, שהוקם בימי מלחמת העצמאות, היה מוגבל לשעות מסוימות ולמשקל משאות מסוים, כך שחיוניותה של המנהרה נותרה בעינה עד ליוני 1967 – עד הניצחון ותום המלחמה.
כיום, אפשר לבקר במוזיאון הרכבל בתיאום מראש, להמשיך משם במורד הרחוב לצומת המרומזר, שם יתגלה פתחה של "המנהרה הסודית" לשעבר. אפשר לטפס במנהרה עד להר ציון בשעות שבהן היא פתוחה ולהמשיך לביקור באתרי ההר בואכה שער ציון והכניסה לעיר העתיקה.
ההליכה במנהרה אינה מותאמת לכל סוגי המוגבלויות. היא יכולה להיות מאתגרת מעט, אך בעיקר חווייתית, ולו רק בשל סיפורה ובשל מטענה ההיסטורי כמו גם בשל סיפור שיפוצה והכשרתה למבקרים.
לפני הכניסה למנהרה, מוצבים שלטי הסבר וכן נמצא מקום להתכנסות ולהתרעננות קצרה, למתן סקירה והדרכה טרם העלייה במנהרה. על תקרת הפלדה החלודה, תקרת המנהרה, נחרתו חלק משבעים שמותיה של העיר ירושלים, ואור השמש או הפנסים החודר דרכה יוצר מעין מופע אורות המוקרן על דפנות הבטון ועל השביל. הסברי המדריך והאורות שמאירים המבקרים יוצרים ביקור שכולו מופע אור קולי חוויתי, מרתק ומיוחד.