מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
של"ח וידיעת הארץ - מינהלת הטיולים
חזרה למאגר הכתבות

הצעה למתודה | גיליון 12

share
שתפו עמוד:
הצעה למתודה | גיליון 12
נושא: מתודיקה ופעילויות
אזור בארץ: כל הארץ
גיליון: מס' 12

מתודה בשדה, אוסף פעילויות במרחב הפתוח, שבועות בקיץ

אורית שניט

שבועות מגיע ואיתו הקוצרים ברינה, שיוצאים לשדה ומתחילים לקצור את התבואה .עונה זו נראית אולי פחות מתאימה ליציאה לשדה ,פחות מזמינה, פחות קורצת קורצת.  הרי חם, יבש, צהוב, יש נחשים שרק התעוררו, והם מלאי ארס, ועקרבים מלאי עזוז. מדוע שנעזוב את המזגן ונצא החוצה? 

ואני שואלת: אז מה? למה לא? חם – אז נשתה ונחבוש כובע. ניערך לקראת מפגשים בצורה נכונה. הרי לא נמנע מעצמנו את התענוג שבהליכה במרחבים ושבגילוי שפע של תופעות שמתרחשות דווקא כעת. לא נמנע מעצמנו התנסות בחוויות שמתאימות לקיץ והיחשפות לכלים שעוזרים להסתדר בו.

צאו אל  השמש (מוגנים כמובן – כובע, מים, קרם הגנה) ואמצו לליבכם את מה שיש לקיץ להציע לכם בטבע הפתוח לכולנו.

במהלך הדרך
על ידי משימות מרעננות, מאתגרות ומגבשות המתבצעות על הדרך, נטמיע ידע על אודות חג השבועות.

זר על הראש – אחת, שתיים, שלוש
באיזה ראש תבחרו להניח עליו זר? מה תצליחו למצוא? מה תצליחו לחבר? ואיך תסבירו את כל הטוב הזה שנוצר? איך הוא משקף את מה שנמצא סביבנו? על ידי יצירת זר לראש, נלמד על מה שמצוי סביבנו – על דברים מבורכים וגם על כאלה שפחות.

ככה זה בקיץ
אילו מאפיינים הקיץ מזמן לנו? מה אנחנו רואים כשאנחנו יוצאים למרחבים הפתוחים במהלכו? על שאלות אלה בדיוק נענה במהלך הפעילות.

רוח – נלמד ונשמור על ראש פתוח
רוח נמצאת בעונות שונות ומגיעה בעוצמות שונות והיא משפיעה על מה שנקרה בדרכה.  בקיץ, הרוח יבשה וחמה. הפעם נלמד על תופעות הנגרמות בגלל הרוח ונראה כיצד הטבע הוא כחומר ביד היוצר, סליחה, ביד הרוח.

שטוף שמש
השמש הקופחת על ראשינו משפיעה על כל מי שבא עימה במגע: בעלי חיים, צמחים, בני אדם ועוד. בפעילות הפעם, נתחקה אחר הפתרונות שאותם חברים מוצאים להתמודדות עם חום השמש.

חול, חול ועוד קצת חול
מניין הגיע החול וכיצד הוא נוצר? על כך בדיוק נענה בפעילות. אך לא נסתפק בהסבר, אלא נוסיף פעילות מגוונת בין גרגירי החול בדיונה או בחוף הים. כובע, מים ומצב רוח רענן יתרמו לפעילות שמחה ובטוחה.

מעגל של''ח
קיום שיח על חוויה שהחניך חווה בפעילות או שיח על דבר שראה ולמד על אודותיו מעצים את חוויית הלמידה ויוצר חיבור בין התוכן הכללי שהועבר בפעילות לחוויה הפרטית של החניך. עצירה לרגע, קיום שיחה, ניתוח אירוע או מידע וחיבורו לחייו האישיים של התלמיד – הם העומדים בבסיס פעילות זו. פעילות מסוג זה יוצרת חיבור ומקרבת בין החניכים. 

במהלך הדרך

ליד הפעילות "במהלך הדרך" יש לצרף כתובת וברקוד

קישור למתודה

barcode

מטרה

ללמוד על חג השבועות במהלך הדרך על ידי משימות

גיל מומלץ

כיתות ב'-י'

מקום פעילות

לאורך המסלול

דרך הפעילות

המדריך מחלק את הקבוצה לחוליות משימה ומסביר כי לאורך הדרך הוא יקיים עצירות, ובכל עצירה נציג מחוליה (כל פעם חוליה אחרת) ישלוף פתק, וכל החוליות יצרכו לבצע את המשימה.

עזרים: נספח: כרטיסיות משימה על הדרך לשבועות.

הערה: בסוף כל משימה, המדריך ירחיב מעט על תוכן הפעילות.

זר על הראש – אחת, שתיים, שלוש

מטרה

להכיר את מה שמצוי סביבנו במרחב הפתוח

גיל מומלץ

כיתות ו'-ח'

מקום פעילות

במרחב פתוח

דרך הפעילות

  1. המדריך מחלק את הקבוצה לחוליות או לזוגות.
  2. כל חוליה צריכה לשזור זר ולהניח אותו על ראש אחד מחברי החולייה. הזר צריך להיות מורכב מכמה שיותר עצמים שמצויים במרחב (מן הטבע וכאלה שהשאיר אחריו האדם).
  3. כל חוליה מציגה את הזר שלה ומסבירה ממה הוא מורכב. המדריך מסכם ומציין את העצמים שנמצאו בסביבה וגם דברים שהאדם "שכח" מאחור אם היו כאלה.

עזרים

ציוד שיעזור לתלמידים לחבר בין העצמים להרכבת הזרים: חוטי רקמה, סלוטייפ או איזולירבנד, חוט צמר ועוד.

הערה: יש לשים לב לא לקטוף צמחים מוגנים ולא כמויות גדולות מאותו סוג צמח.