הצעה למתודה | גיליון 9
שוב מגיעה לה שנה, והכול מתחיל מהתחלה, הטבע כמנהגו נוהג – יש הקומלים ויש שפורחים, יש שחולפים ויש שמתמקמים, יש מי שמתחיל ומי שמסיים ויש כאלו שתמיד יהיו כאן, הם אינם הולכים לשום מקום, נשארים יחד בבית.
הפעם נעסוק במשפחה ובהתחלות, נגלה נקודות ממשק בין הטבע למשפחה, איך הטבע שומר על הפרטים שחיים בו, ניחשף לבית אחד מיני רבים שבו מתחילים חיים, נבין מה בו מצליח לשמור על הצמחים נטועים בקרקע, נגלה פרטים חדשים על אנשים קרובים יותר וקרובים פחות ונכניס צבע חדש לכבוד ההתחלה החדשה על טהרת מרכיבים מהטבע.
אז בואו נצלול, נצא, נכיר ונהנה כי אין כמו לסייר במרחב הפתוח ולפגוש אגב הליכה או בעצירה במוכר ובזר ולהכיר דברים לעומקם.
משפחה בתחילת דרכה – עפצים
מהו הבית הראשון שלכם שאתם זוכרים? איך הוא נראה? איפה הוא היה? האמת שלא משנים גודלו, צבעו או מיקומו. משנה שהוא העניק לכם מקום לצמוח ממנו. כך הם העפצים! עפצים מה, אתם שואלים? בפעילות ניחשף לעפצים, נזהה אותם ונחקור את מהותם. מוכנים?
מתחדשים לקראת השנה החדשה – מכניסים צבע מהטבע
לקראת השנה החדשה וההתחלה שהיא מביאה איתה, חשבתי שיהיה נחמד להוסיף לה צבע, שהיא תהיה ססגונית, שמחה וחדשה. הידעתם שהטבע טומן בחובו מרכיבים רבים שאפשר להפיק מהם צבע? בפעילות נייצר צבע מחומרים טבעיים המצויים בהישג יד.
שומרים עלינו ועל המשפחה – הסוואה בטבע
אחד הדברים החשובים בחיינו שמעניקים לנו עוגן ומקום בטוח המקבל אותנו כפי שאנחנו הוא המשפחה – חשוב לשמור עליה ועל חבריה בריאים ושלמים. בטבע קיימים מינים שמצליחים לשמור על עצמם בזכות היטמעות. מסווים את עצמם על ידי צבעים ומרקמים ובכך מוודאים הישרדות. בפעילות זו, נבין מה היא הסוואה, נכיר סוגי הסוואה שונים ונתנסה בה.
זה מה שמשאיר אותנו כאן – שורשים ונצרים
אדם יכול לחקור את הארץ, לטייל בעולם, לחוות חוויות גדולות, להסתובב פה ושם – אבל תמיד הוא יחזור הביתה, אל המשפחה שלו, היא עוגן בשבילו. הבית הוא השורש, הוא הבסיס, הוא מחבר, מעניק חיים ומאפשר. גם לצמחים יש שורשים וגם הם משמשים עוגן ובסיס לצמח. בפעילות נכיר אותם מקרוב וננסה לברר איזה סוגי שורשים קיימים ומה משמעותם לצמח.
לפני שמתחילים – מכירים
לפני שמתחילים את השנה, את הפעילות, את הסיור, את הטיול, את המפגש... אני ממליצה לעצור רגע ולערוך באמצעות משחק היכרות עם האנשים "שלנו" – משפחה, שותפים, חברים לקבוצה, חברים בחבורה ועוד. חפשו נקודות דמיון ושוני ביניכם לבינם. מי יודע, אולי תגלו דבר מה מפתיע, אולי משעשע, אולי תלמדו משהו חדש, תיהנו.
קרובים אבל רחוקים
עד כמה אתם מכירים את האנשים שאיתם אתם מבלים ביומיום שלכם – משפחה וחברים? כמו שלא תמיד אנחנו מודעים לסביבה הפיזית הקרובה אלינו, כך אנחנו לא תמיד מכירים לעומק את המשפחה ואת החברים שלנו. זה הזמן לעצור לרגע ולשוחח עם אותם אנשים במגוון נושאים, להקשיב, ללמוד, להבין, להיחשף, לקבל השראה, להיות מופתעים – או שלא – ולשתף.
מעגל של''ח
קיום שיח על חוויה שהחניך חווה בפעילות או שיח על דבר שראה ושלמד על אודותיו מעצים את חוויית הלמידה ויוצר חיבור בין התוכן הכללי שהועבר בפעילות לחוויה הפרטית של החניך. עצירה לרגע, קיום שיחה, ניתוח אירוע או מידע וחיבורו לחייו האישיים של התלמיד – הם העומדים בבסיס פעילות זו. פעילות מסוג זה יוצרת חיבור ומקרבת בין החניכים.
קרובים אבל רחוקים

מטרה
להכיר לעומק אנשים קרובים – בני משפחה וחברים
גיל מומלץ
כיתות ו'-י"א
מקום פעילות
בכל מקום שנבחר לאורך הדרך, בתחנת עצירה, במרחב הפתוח, בנסיעה
דרך הפעילות
- המדריך מבקש מהקבוצה להתחלק לזוגות או לשלישיות.
- בכל פעם, המדריך קורא שאלה מנספח "דברים שלא ידעת עליי", וחברי הקבוצה משוחחים עליה ביניהם. אפשרות אחרת: המדריך מחלק את המשתתפים לזוגות או לשלשות ונותן להם את נספח "דברים שלא ידעת עליי", והם משוחחים על השאלות בקצב שלהם ולפי בחירתם.
עזרים
נספח "דברים שלא ידעת עליי"
הערה
אפשר לחלק את כרטיסיית השאלות מראש או להציף שאלה אחרת בכל פעם.
דברים שלא ידעת עליי

- חלום שהיה לכם
- זיכרון מהגן, מבית הספר, מהצבא
- מקרה עצוב שקרה לכם
- מישהו משמעותי שהשפיע עליכם
- מה הכי חשוב לכם להשיג בחיים?
- חוויה ששינתה את תפיסתכם את העולם או את ההתנהלות בו
- משהו שהייתם משנים בחיים שלכם
- מה אתם אוהבים לעשות כתחביב?
- את מי הייתם לוקחים לאי בודד ? למה?
- מה הכי מעציב אתכם?
- מה הכי משמח?
- הדבר הכי אמיץ שעשית ?
- הדבר שהכי מפנק אתכם
- על מה הייתם מעדיפים לוותר לשנה – על מאכלים מלוחים או מתוקים ?
- מהי פעילות הפנאי הכי כיפית בעיניך?
- מהו השיר האהוב עליך ביותר?
- איזה בילוי אתה הכי אוהב ?
- האם אתם צופים בסרטים מצוירים ?
- האם אבדת פעם בטיול ?
- מה הדבר שהכי כיף לך לאכול בבוקר?
- כמה שפות אתם יודעים לדבר ?
- דבר שהייתם משנים בעצמכם
- מעדיפים בריכה או ים ?
- ההופעה הראשונה שהלכתם אליה
- במי אתם הכי מקנאים ?
- האם אתם מפחדים מגבהים ?
- מה הדבר הכי אמיץ שעשית בחייך ?
- מה הדבר הכי נדיב שעשית למען מישהו אחר?
- האם אתם יודעים לתפור ?
- דברים שאתם עושים שעושים לכם טוב
- כמה מתוך הזמן הפנוי שלנו מוקדש לדברים שעושים לכם טוב?
- אם היית בעל חיים, איזה בעל חיים היית?
- שנה מהיום – איפה תהיו? מה תעשו?
מעגל של''ח
מטרה
להכיר כמה שיותר עצמים המצויים במרחב הפתוח בכלל ובעונת הקיץ בפרט
גיל מומלץ
כיתות ו'-י"א
מקום פעילות
בכל מקום, מומלץ באוויר הפתוח
דרך הפעילות
- המדריך משוחח עם הקבוצה על אודות משפחות בטבע, שואל איזה בעלי חיים שהם מכירים חיים כמשפחות, למשל: שועלים, צבאים, שועלים, יעלים, בזים, שפני סלע, חוגלות, חסידות.
- המדריך שואל: מה המשפחה מעניקה לחבריה? (בהתייחסות למשפחות של בעלי חיים)
- המדריך עורך דיון קצר בנוגע לדמיון ולשוני שבין משפחות בעלי חיים למשפחות בני האדם.
- המדריך מבקש מהמשתתפים לחשוב מה המשפחה שלהם בשבילם (מקור ביטחון, תמיכה, חוזק וכו').
- אחרי שהמשתתפים משתפים בקצרה על אודות המשפחה שלהם ועל אודות מה שהיא מעניקה להם, המדריך עורך סיכום בדבר חשיבות המשפחה לדם ומקביל בינינו לבין בעלי החיים.