העץ הכי ישראלי שיש- הזית | גיליון 10
"חלקת אלוהים ופיסת שמיים
דבר לא אבקש רק אבן קטנה
ראשי להניח בצל הזית
ולשקוט ארבעים שנה."
(יורם טהר לב)
"ארץ זית שמן- ארץ שכל שיעוריה (קנה המידה שלה) כזיתים"
(תלמוד בבלי ברכות מא)
"לכן נקראו אבותינו זית רענן שהם מאירים לכול"
(שמות רבה לו)
האנרגיה של הזית, עץ לאומי שהוא סמל קיומי. לפני שנים ספורות נבחר עץ הזית כעץ הלאומי של ישראל, זו נראית כבחירה אחרונה וטבעית בשרשרת המופעים של הזית כ"מלך העצים" של ארצנו, אבל למה דווקא זית בעצם? ומה תכונותיו המיוחדות שהביאו אותו למעמדו הייחודי?
כדי להבין זאת אפשר להרחיב ולשאול מדוע זכה דווקא הזית להיות הצמח המופיע בסמל המדינה? האם לא טבעית יותר למשל הופעת החיטה לצד החרב שבסמל הפלמ"ח בעת החדשה- המסמנת חיבור בין הלחם והביטחון? או הופעת עץ התמר במטבעות הרומיים כסמל לארץ ישראל ? (במטבעות בר כוכבא לצד הכיתוב 'גאולת ישראל' מופיעים ארבעת המינים של סוכות- שבמרכזם לולב הדקל, ואילו במטבעות הרומים של יהודה השבויה, מופיעה בת-יהודה לצד עץ התמר).
הזית מופיע במקורותינו החל מסיפור היונה החוזרת עם הענף לאחר המבול, באינספור סיפורים ומקורות- כך לדוגמא ב-"משל העצים" כשהאילנות מחפשים להם מלך הבחירה הראשונה אליה הם פונים היא- ניחשתם נכון, הזית!, כשהכתירו את מלכי ישראל משחו אותם ב.. ניחשתם נכון, שמן משחה מזית ! ואפילו בשיירות הבאת הביכורים מפירות הארץ הכתירו את השור שבראש השיירה לא בזר דפנה יווני אלא ב... טוב כבר הבנתם את הקטע... כתר ענפי זית- אז מה בעצם הביא למרכזיות הזו של הזית?
הזית שימש מימי קדם ועד היום למגוון רחב של מטרות, כאשר תזונה מזינה היא רק אחת מהן (הן במוצרי הזית כפרי כבוש, והן כשמן לטבילת הפת), למה עוד שימש הזית? כבסיס לעיסוי, למוצרים קוסמטיים ולריפוי למשל. כך אנו מוצאים על נחלת אשר הגלילית וברוכת הזית נאמר בברכות "ששמנה לחמו" כלומר שיש לו תמיד שמן לטבילת הפיתה, אבל יותר מכך "וטובל בשמן רגלו" יש לו שפע שמספיק לפוט מסאז' כל ערב בשמן- איזו ברכה!- אבל השימוש המרכזי ככל הנראה של הזית היה דווקא בשירות שוק האנרגיה העולמי!

למעשה חבית שמן הזית בעת העתיקה צריכה להיתפס כמו 'חבית הנפט' בשוק האנרגיה כיום. הזית שבוית בעת העתיקה במקביל לעליית האימפריות הראשונות שימש כאמצעי ראשון במעלה להארת הערים הקדומות. כך למשל האימפריה המצרית העתיקה והשכנה, שמתפתחת על הנילוס בתנאי מדבר קיצוני, זקוקה לארץ ישראל כשדה חשוב לשוק האנרגיה שמזין אותה. וכך מתפתחת ארץ ישראל מסביב לשוק האנרגיה שהיא מספקת לבירות העולם העתיק בהמשך גם לאימפריה הרומית ואחרות. הזית מכונה במקרא 'יצהר' (ונזכר בשם זה למעלה ממאתיים פעמים במקרא- הרבה יותר מכל תנובה אחרת של שבעת המינים.) על שם הצוהר-האור הרב שהוא מפיץ, כמו צהריים- שיא האור של היום. בשפות רבות יש קשר בין השמן והשם של הזית- למשל באנגלית ( אויליב לזית ואויל לשמן- אפילו שמן המאובנים מהאדמה (נפט) מכונה אויל על שם הזית..). כעת מובן, מדוע דווקא מנורת המקדש הופכת לסמל היהודי הראשון בעת העתיקה (מעמד שלא "זכו" לו שאר הכלים ובהם ארון הברית על לוחותיו, או המזבחות ואחרים)- ועל כן כשהנביא זכריה רואה חזון העוסק בשיבת ציון הוא רואה בעיני רוחו דווקא את המנורה ולצידה שני יצהרים (ענפי הזית מכונים יצהר כינוי שפירושו אור, כך בצוהר שעושה נוח להאיר את התיבה, וכך בשעת שיא האור ביממה הנקראת בפשטות- צהריים), חזון הנביא הוא משמתגלגל במהופך לשער הניצחון של טיטוס אחרי החורבן ולסמל 'מדינת היהודים'- מדינת ישראל עם הקמתה.

למעשה הזית מבטא באופן פשוט ועמוק את היעוד הישראלי של היות 'אור לגויים'- הרצון להאיר את תרבויות העולם היה לא רק חזון ערכי אלא פעולה ממשית בגוף העולם. גם בעידן 'משבר האנרגיה' הפיזי והקיומי שאנו חיים בו כיום- ודווקא בשנים בהן הופכת ישראל מחדש למעצמת אנרגיה בשוק העולמי עם פיתוח שדות הגז -עץ הזית מזכיר לנו את השאיפה והאתגר להאיר את העולם בצורה שתתקן אותו, ותאיר בעולם פתרונות אנרגיה בריאים וחיוניים פיזית, טכנולוגית וערכית. רמז בכיוון הזה אפשר למצוא בכך ששני ענפי הזית המופיעים בסמל המדינה מופיעים גם ב.. סמל האומות המאוחדות! אכן אור לגויים.
"בניך כשתילי זיתים" (תהילים קכח) מה הזית הזה לאכילה, זיתים לייבוש וזיתים לשמן, ושמנו דולק מכל השמנים, ואין עליו נושרים לא בימות החמה ולא בימות הגשמים. כך באים הגרים מהם בעלי משנה, מהם בעלי משא ומתן, מהם חכמים מהם נבונים ומהם יודעי דבר בעתו ויש להם זרע קיים לעולם. (במדבר רבה ח י')
חכמנו ראו את סמל הזית דרך מגוון המענים שהוא מציע לגוף ולרוח והציעו אותו כסמל לקשר בין ישראל לעמים בחיבור מגוון בדרכיו ומתמיד בצמיחתו בירוק עד- מבלי הפסק (לא בימות החמה ולא בימות הגשמים) אבל נראה שהסיפור של הזית עשוי להעביר לנו מסר נוסף לגבי המקורות הסמויים מן העין מהם הוא יונק את האנרגיה המיוחדת שלו.
"בניך כשתילי זיתים" – ממתי אנחנו כאן?
עצי הזית הם העצים הזקנים והעתיקים ביותר בנוף הישראלי, ישנם זיתים רבים בעלי גזעים רחבים ומרשימים שהם וודאי בני מאות ארוכות של שנים. מדובר ביצורים חיים שהעמידה לצידם כמו מעוררת פרקים שלמים מן הסיפור הישראלי בו הם צפו בדממה ממקומם, יצורים חיים שכמו מעידים על דרכי העגלות ובהמות המשא שחלפו על פניהם בתקופה העוסמאנית שראו את ראשוני כלי הרכב בתקופה הבריטית וחזו בסלילת הכבישים ובהרחבתם למחלפים לאורך ימי המדינה.

על הקדומים שבהם מעידות מסורות שהם בני אלפי שנים ושנותיהם מגיעות לתקופת ימי בית המקדש העברי. אלו מסורות שלא ניתנות לאימות מדעי פשוט, למשל באמצעות ספירת טבעות הגזע, זאת מפני שגזע הזית הרחב שלהם חלול. עץ הזית מגדל חוטרים ונצרים מבסיס הגזע, ואלו עתידים להחליף את הגזע עצמו לאחר שהוא מתנוון ונרקב בחלוף השנים וכך מתקבל המראה של הגזע החלול העוטף את מקום צמיחתו הראשוני. אז בן כמה העץ? אם אנחנו מתייחסים 'רק' לחלק הגלוי לעיננו מעל פני הקרקע העץ כנראה 'רק' בן כמה מאות שנים. אבל אם אנחנו מבינים שעיקרו של העץ מצוי בבית השורשים שלו הסמוי מעיננו, יתכן בהחלט שאנו עומדים לצד יצורים חיים בני אלפי שנים- שעומדים כאן עוד מימות אבות אבותינו. וממתי אנחנו בעצם כאן? ממתי שירדנו מהאוטובוס? ממתי שנולדנו? הרי לפני שנולדנו כבר היינו קיימים בבטן אמנו, ולפני כן בגוף ההורים.. הזיתים בתכונתם הקדמונית מעוררים אונו להבין שגם אנו יונקים מבית שורשים נסתר שמזין ומעצב את מי שאנו כיום, בית שורשים שממשיך לחיות ולפעום בנו. באנרגיה מופלאה.
אנחנו בשומר החדש מובילים מדי שנה פסטיבל מסיק בסוכות בהשתתפות אלפי מתנדבים ( למעלה מששת אלפים מתנדבים באירוע השנה!), ובכך פותחים את עונת המסיק הנמשכת עד לחג החנוכה- במהלכה מגיעות קבוצות מכל רחבי הארץ לסייע למתנדבים שלנו במסיק בדגש על כרמי זיתים של קק"ל, ובכרמי זיתים בניהול רשות הטבע והגנים בעמק צורים בירושלים- חוויה ערכית וחינוכית ייחודית. ואיפה אתם מקיימים את חוויות המסיק שלכם? מוזמנים ליצור קשר ולהצטרף אלינו.