מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
של"ח וידיעת הארץ - מינהלת הטיולים
חזרה למאגר הכתבות

של"ח בליאו באק | גיליון 18

share
שתפו עמוד:
של"ח בליאו באק | גיליון 18
נושא: חברה וקהילה
אזור בארץ: מישור החוף
גיליון: מס' 18

של"ח בליאו באק – משתתפים בחיזוק החוסן הבית ספרי / בועז אדילוביצ'י, מורה ומנחה לשל"ח וידיעת הארץ מחוז חיפה.  מיכל ליבני דהן, מנהלת חטיבת נעורים ליאו באק חיפה

בשבעה באוקטובר, בשעה עשר בבוקר, התקבלה שיחת טלפון במרכז חוגי סיירות: אנחנו תקועים בכרמל עם ילדים ואין לנו איך לחזור לערי המרכז כי יש ירי רקטות לשם. תוכלו לעזור?

תגובתנו הייתה: בשמחה! צוות של"ח של בית ספר ליאו בק בחיפה התגייס לארגן אוטובוסים ולדאוג להבאת הילדים אלינו בבטחה. באותו זמן, צוותי מורים ורכזי נוער מהמתנ"ס ארגנו את בית הספר ואת המרחבים המוגנים כדי לקלוט בהם את 300 הילדים שנאלצו להתפנות. לאחר שחניכי חוגי הסיור הגיעו, הצטרפו אליהם תלמידי בית הספר, מש"צים, חניכי תנועת הצופים ונציגי מועצת תלמידים – מנהיגות צעירה במיטבה שבאה לתרום, לעזור ולארח את אותם ילדים עד שיוכלו לחזור לביתם בבטחה. זה היה הרגע שבו אנחנו, הצוות החינוכי, זכינו לראות את כל הערכים שחינכנו אליהם את תלמידי בית הספר בהשקעה רבה מיושמים בפועל – אכפתיות, נתינה, דאגה לאחר ועזרה לזולת.

כמה ימים לאחר מכן, החלו להגיע בקשות לסיוע בציוד ובשינוע אוכל, בגדים ומוצרי היגיינה לחיילים ולאזרחים שפונו מבתיהם. המש"צים ומורי השל"ח היו הראשונים לעזור. הם התגייסו להכין מארזים ולסייע בשינוע שלהם בשיתוף צוותים נוספים מבית הספר ומהמתנ"ס. הפעילות הלכה והתגברה. למלונות העיר חיפה החלו להגיע אלפי מפונים, משפחות עם ילדים צעירים. המש"צים ומורי השל"ח התנדבו פעם נוספת לביצוע המשימה ויצאו למלונות ולאכסניות להעביר פעילויות ולתת מענה לילדי המפונים במטרה להקל מעט את המצוקה שהם חווים. כשהנחיות פיקוד העורף אפשרו לצאת למרחב הפתוח, צוות של"ח ותלמידי בית הספר יצאו לסייע בעבודות חקלאות.

במהלך השנה החולפת, הבנו את החשיבות שבחיזוק החוסן בבית הספר ובקהילות השונות העוטפות אותו, הן בסביבה הקרובה הן הרחוקה. חיזוק החוסן בתוך בית הספר בא לידי ביטוי ביצירת פעילויות שגרה חווייתיות במידת האפשר, כדוגמת הפסקות פעילות, סיורי של"ח ומסעות חינוכיים.

אירועים נוספים לחיזוק החוסן שקיימנו היו ארוחות בוקר ופעילויות גיבוש למורי בית הספר. באחד מימיה הראשונים של המלחמה, התגייסנו לסייע לחקלאי העוטף ורכשנו מאות עציצים ממשתלה שנמצאת בעוטף. צוות של"ח התגייס מייד ונסע דרומה להביא את העציצים ולחלק אותם למורי בית הספר. פעילויות אלו ועוד אפשרו יצירת חוסן לקהילה הבית ספרית – צוות המורים והתלמידים.  

תוכנית השל"ח בבית הספר מלווה את התלמידים מכניסתם לחטיבת הנעורים ועד סיום כיתה י"ב. בשל"ח ליאו באק מחנכים לאהבת הטבע והאדם. לימודי השל"ח מתחילים בכיתה ז' ונמשכים עד כיתה י', אך למעשה מלווים את התלמידים עד סוף לימודיהם. כבר בשבוע הראשון של תלמידי כיתות ז' בבית הספר, הם נחשפים למקצוע השל"ח במסע גיבוש שהם יוצאים אליו עם צוות של"ח (מורים ומש"צים). פעילויות השל"ח מלוות את התלמידים לאורך השנה בימי שדה ובגיחות,  וההתרגשות לקראת היציאה למסע החינוכי (בעבר נקרא הטיול השנתי) מורגשת בכל בית הספר. המחנכים ותלמידים נציגי הכיתות נפגשים עם צוות מורי השל"ח כדי לתכנן ולארגן את המסע. קבוצה ייחודית זו, המכונה "מועצת המסע", אחראית ליצירת מסע משמעותי שהתלמידים שותפים לפעילויות המתקיימות במהלכו. בדרך זו, אנו מטפחים ערכים רבים: מנהיגות, אחריות, אכפתיות ודאגה לאחר. בכל שנה, נבחרת מועצת מסע אחרת מהשכבה, ובכל שנה המשימות שמועצת המסע אחראית עליהן משמעותיות יותר מאלו של השנה הקודמת. המשימות כוללות פעילויות במהלך הנסיעה באוטובוס, פעילויות דרך, חלוקת צ'ופרים, תכנון מסלולי המסע ותכנון מפגשים עם דמויות במהלך מסעות התלמידים הבוגרים.

המש"צים (מדריכי של"ח צעירים) פעילים משמעותית בכלל הפעילויות בבית הספר. השתתפותם של מש"צים במסעות ובגיחות מייצרת דינמיקה חברתית חיובית ומקדמת בכך את ערכי העזרה ההדדית, האכפתיות וקבלת האחר, האחריות וההקשבה בבית הספר. כן היא מגבירה את החינוך לאהבת הארץ והמולדת. פעילות המש"צים מפתחת גם אותם. הם רוכשים ביטחון עצמי, יכולת עמידה מול קהל, יכולת הובלת קבוצה, ובשלבים מתקדמים גם יכולות ניהול צוות, ניהול זמן והצבת מטרות ויעדים. לאחר שהמש"צים מסיימים את תהליך ההכשרה, הם מצטרפים לצוות המוביל פעילויות שונות ומגוונות בבית הספר ובכך מקדמים את בית הספר כולו לטיפוח נוער למנהיגות.
 
בנוסף למסעות החינוכיים המתקיימים בכל שכבה, מתקיים מסע מנהיגות רב גילאי לתלמידי כיתת המחוננים. במסע זה, תלמידי כיתת המחוננים בוחרים במנהיגים מובילים בישראל ויוצאים למסע היכרות עם השפעתם על התפתחות הארץ. כך, למשל, יצאנו למסע בעקבות מנהיגי ראשית הציונות. התלמידים בחרו במנהיגים הרצל, עקיבא וייס, יעקב שלוש ויצחק שדה. לאחר הבחירה במנהיגים ולאחר שהתוודעו לפועלם, יצאנו למסע המחבר בין המנהיגים ובין המקומות שבהם פעלו. התלמידים סיפרו על פעילותם הייחודית של אותם מנהיגים ועל תרומתם להקמתה של מדינת ישראל. במסע נוסף, יצאנו בעקבות יגאל אלון ונחשפנו לפועלו ולתרומתו לארץ ישראל. השנה נצא למסע בעקבות מנהיגי תנ"ך. התלמידים יחקרו וילמדו על אודותם לקראת המסע. במהלך המסעות, מתקיים מעגל שיח (מעגל של"ח) על הערכים המנהיגותיים אשר אפשר ללמוד מאותם מנהיגים וכיצד ערכים אלו יכולים לבוא לידי ביטוי בחיי היומיום של התלמידים.

חיבור נוסף שמסע ייחודי זה יוצר הוא לשביל ישראל, שהתלמידים צועדים במקטעים שלו במהלך המסע. זאת במטרה לחבר בין המנהיגים שנבחרו ובין השביל והשטח ולהכיר חבלי ארץ נוספים. כיתות הספורט יוצאות ליום שדה אתגרי שבו הן חוות מסלול מאתגר משמעותית בסביבה הקרובה. בכך נוצר חיבור בין הפעילות הספורטיבית שהם עוסקים בה במהלך השנה לאתגרים שהשטח טומן בחובו. המסלולים הנבחרים וההתגברות על האתגרים שבהם מעלים ערכים שונים: התמודדות עם אתגרים, עזרה לזולת, עבודת צוות וחשיבה יצירתית.

מסעות אלו ופעילויות נוספות שאנו מקיימים מחזקים את קהילת בית הספר ומאפשרים חשיבה יצירתית, התמודדות עם אתגרים מחשבתיים ופיזיים ובעיקר טיפוח מנהיגות ואחריות, אהבת הארץ, החברה והמדינה.
נייחל לימים שקטים ורגועים ולחזרתם של כל אחינו ואחיותינו הביתה.