לכבוד הקיץ שהגיע | גיליון 12

"הַקְרֵב הַמִּשְׁקֶפֶת וּקְרָא הַסַּפָּן
הֲתִרְאֶה הַכָּתוּב עַל הַצְּרִיף
צָפוֹר הַצְּפִירָה וְעָגוֹן הָעַגָן
הִכּוֹן הַמַּלָּח לְהוֹרִיד הַמִּטְעָן
הִכּוֹנוּ, פֹּה חוֹף תֵּל-אָבִיב!
הִכּוֹנוּ, פֹּה חוֹף תֵּל-אָבִיב!"
(מילים: שמשון מלצר)
תל אביב הוקמה על חוף ים. כל המכיר את העיר תל אביב חש מייד כי למקום יש אופי משלו וסגנון משלו. המתהלך לאורך קו החוף מגלה שהוא יפה בכל שעה ביממה, בכל יום, בכל עונה, נוף המתאים בכל מצב רוח. בימות הקיץ החמים, אין כמו לצאת לשיטוט לאורך החוף ומידי פעם בפעם אף להיכנס לשכשוך קצר שיצנן את גופנו.
"אלנבי הוא הרחוב היחיד של תל אביב הפתוח אל הים ברוחב לב ומביא אל תוך העיר את רוחותיו וריחותיו של אוצרה הגדול – הים. כמעט בכל מקום אחר בתל אביב נסתם מראה העיר בחומות בתים. תל אביב היא עיר לחוף ים, אבל רחובותיה הראשיים עוברים מצפון לדרום ואין הים מגיע אליהם" (שלמה שבא, "הו עיר הו אם", 1977). כפי שאתם רואים, נבנתה העיר תל אביב עם הגב לים. ועם זאת, העיר תל אביב-יפו משתרעת לאורך 14 קילומטרים של חוף ים. בחודשי הקיץ, אלפי מתרחצים יגדשו את החוף וייהנו מהמפלט הקריר שמעניקים מי הים, מהשיזוף וממשחקי חוף שונים. וכפי שכבר נאמר, רצועת החוף יפה לאורך השנה כולה, כך שלאחר הקיץ, כשקרני השמש רכות יותר, תיירים רבים וכאלה שרואים במקום חדר כושר פרטי פוקדים את חוף הים.
אחוזת בית הוקמה מזרחית לקו החוף, אך עם השנים התרחבה תל אביב לכיוון הים. מתקני חוף ושעשועים פותחו במקום. בשנות העשרים הוקמו מרחצאות והקזינו גלי אביב המפורסם, שבו היה אפשר ללגום משקה קר, אך לא להמר, בית קפה ומסעדה, מרכז בילוי לאומנים ולסופרים. באותם ימים, הוקמה גם הטיילת והיא נמשכה מכיכר הכנסת של היום עד אזור מלון שרתון (שהוקם מאוחר יותר). לאורך הטיילת הוקמו בתי קפה ובתי מלון. בשנות השלושים, בלטה במקום טיילת מפוארת. בעשור האחרון, שופצה וחודשה טיילת זו והייתה לאחת מנקודות החן הפופולריות ביותר בעיר. לאורכה נפתחו מסעדות, מועדונים ומוקדי בילוי.

כשהוקמה תל אביב, לא היה קשר הדוק בין העיר לבין הים. לא היו שירותי הצלה בחוף, ומורים התלוו לתלמידיהם לרחצה בים. למעשה, המציל הראשון של העירייה היה שוטר שהשגיח על הסדר גם בחוף הים. את פקודת העירייה משנת 1921 בנושא רחצה, היה על השוטרים לאכוף. גם בעיניו של ראש העיר הראשון של תל אביב, מאיר דיזנגוף, לא הייתה לרצועת החוף חשיבות מכרעת. התוכנית העירונית כללה בניית מפעלי תעשייה, נמל ומסילת רכבת לאורך חוף הים.
אז מי למעשה הביא לכך שהחוף יהיה למקום של בילוי ונופש? התושבים! בשבתות, היה חוף הים למקום מפגש הומה אדם. בימות הקיץ החמים, שימש החוף מגרש משחקים גדול לילדים ולהורים. למעשה, הוקמו חופים רשמיים בתל אביב רק למעלה מעשור לאחר הקמתה. חוף הרחצה הראשון היה ברחוב אלנבי, ולכן המשיכה העירייה את סלילת הרחוב עד הים.
גדס, מתכנן הערים, הגיע לתל אביב בשנת 1925 כדי לבנות תוכנית ראשונה לעיר המתפתחת. גדס האמין שהים הוא משאב חשוב לתושבים. לכן תכנן רחובות שכיוונם יהיה ממזרח למערב ויהיה אפשר להגיע בהם עד הים. מרחובות אלה, תיכנס רוח נעימה מהים אל תוך העיר (בריזה) ותרענן אותה.
עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, נאסרה הרחצה בים, ובנוסף הוזרמו שפכים לים. החופים נעזבו, הטיילת הוזנחה, מצב בתי הקפה ובתי המלון הידרדר. כך היה גם מצבו של קו החוף בשנות החמישים. השינוי החל בשנות כהונתו של מרדכי נמיר בראשות העיר בשנות השישים. אז הוקמו שוברי גלים, נבנתה מרינה (מעגן לסירות) והחלו להיבנות בתי מלון של רשתות בינלאומיות, כמו הילטון. בשנות השבעים, החלו בשיפוץ הטיילת והרחבתה. הוקם פארק צ'ארלס קלור, נסגרו נמלי תל אביב ויפו. הוקם השפד"ן, והביוב הוזרם אליו במקום לים. חודשו שירותי החוף ושוקמו מבני השירות בחופים. נבנתה טיילת חדשה ורחבה. הקטע הראשון של הטיילת החדשה נחנך באוגוסט 1982, מחוף גורדון ועד לחוף טרומפלדור. ביולי 1984 נחנך המקטע הדרומי, שמתחבר למתחם הדולפינריום.
תושבי העיר החלו לחזור ולבלות בחופי הים ובטיילת. נבנו פרויקטים דוגמת מגדל האופרה, כיכר לונדון המחודש, וכיכר הכנסת המחודשת. וגם פרויקטים מוצלחים פחות דוגמת הדולפינריום וכיכר אתרים. והטיילת ממשיכה להתחדש עד היום הזה: מסלולי הליכה, מתחם הנמל, פארקים ועוד...
טיילת תל אביב היא טיילת להולכי רגל ולרוכבי אופניים. היא משתרעת מרידינג בצפון ועד נמל יפו בדרום. בתוך 14 הק"מ של רצועת החוף, הוסדרו 13 חופי רחצה. טיול לאורך הטיילת – שמנציחה את שמו של שלמה להט (צ'יץ'), שהיה ראש העיר של תל אביב ופעל רבות למען בנייה ושיפוץ של הטיילת – הוא חוויה אורבנית נהדרת. בצעידה ללא מעבר כביש מצפון העיר ועד לנמל יפו, נפגוש אלמנטים של היסטוריה הנמהלת בהווה: שרידים ארכיאולוגיים, מבנים לשימור, אנדרטות ועוד. כן נוכל ליהנות ממגוון רחב של מסעדות, של פאבים, של חנויות, של אטרקציות לילדים וכאמור – של חופי רחצה.
שוכנעתם? רצועת החוף של העיר העברית הראשונה ממתינה לכם! כל שעליכם לעשות הוא רק לבחור באיזה סיור תהיו מעוניינים: כזה המותאם למשפחות ולעגלות ילדים ולמטיילים בעלי מוגבלויות; כזה הכרוך בהליכה מהירה או בריצה, כזה המאפשר טיול רומנטי בשעות הערב המוקדמות.
אפשר להתחיל את הטיול בדרום, באזור יפו, וללכת צפונה לאורך הטיילת עד לפתח הנמל ולתחנת הכוח רידינג. אפשר, כמובן, לעשות את המסלול בכיוון ההפוך, מהנמל דרומה (יש מגרשי חנייה גדולים בשני הכיוונים. זכרו כי בכל שלב תוכלו לעצור, לנוח, לצפות בים, לאכול גלידה, להיכנס לרחוץ בים, לשבת לפיקניק – האפשרויות הן אינסופיות, רק תבחרו!
להלן פירוט כמה אתרים היושבים לאורך הטיילת: גן צ'ארלס קלור, בחלקה הדרומי של הטיילת, בגבול יפו-תל אביב. הגן הוקם על חורבות שכונת מנשייה. הוא קרוי על שמו של הנדיב הבריטי צ'רלס קלור. שטחו של הגן כ-120 דונם. הגן עבר כמה שיפוצים במהלך השנים, והוא נושק כולו לים התיכון. מה בגן? מדשאות רחבות ידיים, חופי רחצה, מתקני משחקים, שבילי רכיבה וריצה ואפילו מוזיאון האצ"ל בתש"ח.
בפינת הטיילת ורחוב בוגרשוב, נמצא גן לונדון, שנחנך ב-24 במאי 1942. את הגן הקים ישראל רוקח, ראש עיריית תל אביב באותם ימים, כאות הזדהות עם סבלם של תושבי לונדון ועם עוז רוחם. הגן בנוי במפלסים שונים, שבהם גינות, פינות ישיבה ובתי קפה. בשנות התשעים, הוזנח המקום, ולאחרונה שוקם וחודש ושינה פניו לאתר הנצחה לזכר מאמץ ההעפלה ולזכר המאבק בשלטון הבריטי. במרכז הגן, אנדרטה גדולה בצורת ספינת מעפילים ועליה הסברים על תקופת ההעפלה וכן תמונות של ספינות מעפילים שונות.

פסל דוד בן גוריון עומד על הראש נמצא בין חוף בוגרשוב לחוף פרישמן, למרגלות גן לונדון. הפסל הוקם ביוזמה של עיריית תל אביב ו עוצב בהשראת התמונה המפורסמת שצילם פאול גולדמן בשנת 1955, של בן גוריון עומד על הראש על חוף ימה של הרצליה כחלק מתרגול שיטת ההתעלמות פלדנקרייז.
נמל תל אביב – הנמל הוקם בעבודה עברית בשנת 1938 והיה פעיל עד 1965. כיום, הנמל פעיל כאתר תיירות שוקק חיים ובו מסעדות, בתי קפה, חנויות, גני שעשועים, תערוכות ועוד. אפשר לעמוד על גשר ווקופ ולצפות אל שפך הירקון או לחצות את הגשר לכיוון תחנת הכח רידינג. את התחנה הקים פנחס רוטנברג בשנת 1938 והיא נקראת ע"ש לורד רדינג, חבר פרלמנט יהודי בריטי שפעל למען היישוב העברי. התחנה סיפקה חשמל לגוש דן, ובשנת 2005 עברה לייצור חשמל בגז.
לאורך הטיילת נקודות עניין רבות נוספות, עליהן ועל רעיונות לסיורים נוספים תוכלו לקרוא באתר עיריית תל אביב. שיטוט מהנה!